200, noll och 1000 djävlar

200 är det antal inlägg jag skrivit på bloggen. Grattis bloggen, vi fyller alltså 200 inlägg.
Och tanken var att jag skulle skriva något fint och kanske också dela ut några presenter.
Det får anstå till i morgon för jag är inte på humör för kalas.

Noll är antalet liter vatten från kallkällan som vi fått upp. Inte fan hjälpte det med pumpen som Närbo var och hämtade i stan. Och just nu är jag redigt less på att det är samma visa vareviga år, en rejäl happening för att få upp vatten. Men det är ju tämligen världsligt om än retligt och förargligt.

1000 djävlar är däremot vad jag känner när jag läser följande på Aftonbladet. För er som inte orkar läsa länken kommer här en kort sammanfattning. Det handlar om en arbetslös kvinna i Nybro i Småland och där finns uppenbarligen inte många jobb att söka. Hennes mamma dog i april och naturligtvis tänkte Tuula, som hon heter, åka till Helsingfors för att vara med på begravningen. Man har ju liksom inte en uppsjö av mödrar att begrava så det är ju ganska självklart att man vill delta.

Och eftersom hon faktiskt gav sig iväg så förlorade hon sin a-kassa under en vecka!!!! Och motiveringen för det lyder
"- Man drar ju gränsen någonstans, skattebetalarna betalar för dem som är aktivt arbetssökande. Om man då gör något annat så är vi inte beredda att betala det." Den som säger detta heter Lars-Erik Mellilä, och är expert på arbetslöshetsförsäkring på Arbetsförmedlingen. Och han fortsätter med
"Åker man och besiktigar bilen eller till sin svärmor på ålderdomshemmet så är man inte aktivt arbetssökande, säger han. "

Och jag undrar om en arbetslös har gått och blivit livegen i en hast? Äger staten och dess myndigheter den som är i behov av a-kassa? Kommer det att gälla även den som är sjuk eller är det kanske så redan nu?

Men vad i hela helvete är det som har hänt? Finns det ingen som helst humanitet kvar? Människovärde; är det ett begrepp vi slopat? Sunt förnuft??? Nä det ska vi väl inte heller hålla oss med va?

Vad är nästa steg? Är det att pensionärer ska stå med mössan i hand och bocka och niga för att få sin lilla magra pension utbetald varje månad?

Ja och i jämförelse med detta så är ju mina vattenbekymmer inte så väldigt mycket att reta upp sig på när allt kommer till kritan. Jag tar nya tag ihop med Närbo i morgon så löser det sig väl så småningom.

Och ett ps till den där Mellilä på Arbetsförmedlingen samt till arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin vill jag bara säga...Jag är skattebetalare och jag kan med glädje och stolthet vara med och betala för att Tuula ska få a-kassa även om hon sticker till Finland för att gå på begravning. Jag är inte tjurigare än att jag kan ha överseende med att arbetssökande till och med besöker svärmor eller besiktigar bilen...Hur många gånger per år besiktigar man sin bil???? En eller kanske två om man har otur. Hur lång tid tar det? En kvart kanske...JO jag har råd med att di arbetslöse får pengar ändå. Och det hade ni också haft om ni inte sänkte min skatt så enormt.


Kommentarer
Postat av: Markattan

Hurra hurra för slika inlägg. Vi åker dit och tar dem i hampan. Då får de se på andra bullar. Man blir så förbannad.



Markattan

2009-05-09 @ 22:21:55
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: strandskatan

Tack för att du skriver vad jag tänker ! Läste artikeln tidigare idag och - djävlar i min lilla tutt och låda vad arg jag blev och fortfarande är !

Jag begriper inte hur det har blivit i samhället.

Hoppas att vattenfrågan löser sig smidigt i morgon !

2009-05-09 @ 23:05:45
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Ja men nog är det väl så att man kan få knoster för mindre va?

Kanske ni ska hänga med på protestmarsch? Vi gör en Aschberg/Fylking (fast inte så långt kanske, kan vi gå på bloggar möjligen) och passar på att elda massorna och får upp kampviljan hos folket för det här djävla förmynderiet som kryper in på de mänskliga rättigheterna måste få ett slut. Snacka om att finnas i ett utanförskap när man inte ens kan få bevista sin mors begravning utan att få pengarna indragna.



Så Skator och Markattor, upp till kamp med hemska tvillingar. Låt oss slåss mot dumhet och förnedring.

2009-05-10 @ 00:30:52
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: peterA

Inte ens den i övrigt så krassa och kalla konsultbranschen uppför sig så. Oavsett hur uppdragslös du än är så får du åka till Helsingfors för att begrava ditt fåtal mödrar på tidkoden Tjänstledig med lön. Och skall vi nu hårddra akassa så till den milda grad så borde det ju ingå samma arbetsrättsliga förmåner som övriga anställda. Ha!

2009-05-11 @ 21:21:28
URL: http://peterA.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0