The King och hans smaklösa omgivning

Ja jag tittade på Michael Jacksons "minnesstund" och det finns ju ett eller annat att säga om saken.


Hur smaklöst får det bli innan det går över gränsen? Jag tyckte att man satte nivån rejält hårt när kören sjunger "Soon and very soon we are going to meet the king" samtidigt som man rullar in guldkistan.
Hur stor man än anser att Jackson var så kan han väl inte jämföras med Gud. (Nu betraktar jag mest Gud som ett intressant tanke-experiment och inte som en verklig företeelse så vem som är Gud kan givetvis diskuteras.) Och kom inte och snacka om att man naturligtvis avsåg Gud som i Gud fader och att det var en väl vald låt i sammanhanget. Det var ju bara att lyssna på publiken så fattade man vem de tyckte var kingen i det här sammanhanget.

Och hur många tror att han faktiskt låg i den där äckligt vräkiga guldkistan under den här ceremonin? Jag gör det iallafall inte. Och förvandlades inte plötsligt hela evenemanget till en "svartas samma värde som alla andra"-gala under ett tag? De flesta som har full täckning i hjärnkontoret har väl insett att hudfärg är just hudfärg och inte på något vis avgör ditt värde, eller? Men det är väl lätt för mig att säga förmodligen. Jag tillhör ju inte den gruppen så jag vet ju inte hur det är.

Jag tror säkert att varenda en som ställde sig på scenen menade varje ord de sa och alla som sjöng gjorde det för att hedra en stor man men det framstår ju som smått löjeväckande när man inte en gång hört någon av alla dessa säga något snällt och gott om honom innan han dog. Det enda som verkade äkta var Brooke Shields ord och dotterns fina ord om sin pappa. Vilken tjej va? Som gav hela världens sensationsmakare en rejäl spark i arslet med sina enkla ord.
"Jag vill bara säga att ända sen jag föddes har min pappa varit den bästa pappa man kan ha".
Tji fick ni som skrivit om hur konstig han var...

Jag har ingen aning om vad som är sant och vad som är påhitt men för de här ungarna var han väl kort och gott farsan.
Och ungarna är väl som ungar är mest, man älskar sina föräldrar även när man inte får som man vill eller måste göra sånt som man inte vill.

Och vem hade släpat dit den där hemska predikanten? Var det inte en minneshögtid? Jag fattade inte att det var världskongress för retoriker och VM i agitation.

Jag satt hela tiden och tänkte om Michael plötsligt skulle uppenbarade sig livs levande och det hela visade sig vara ett nytt och avancerat grepp för att öka intresset ytterligare för hans avskedskonserter. Det hade varit det enda som kunnat överträffa den här sändningen i smaklöshet.

Till sist; vid vilken tidpunkt kommer flertalet tittare/lyssnare vara såpass engelsk-kunniga så att vi kan slippa taffliga översättningar utav folk som av okänd anledning är satta att kommentera dylika spektakel?  NÄR????? Kan vi inte slippa det här nu?

Och det var allt jag hade att säga om den saken.

Kommentarer
Postat av: Fiffi

Jag trodde också att han skulle visa sig, sätta sig upp i kistan och säga "Era jävla lismande as!" För det var så det kändes. Alla ville ha sina minuter i rampljuset och den enda som inte ville det, egentligen, var Brooke Shields.



Konstigt förresten att det går att gråta så mycket på scen utan en enda tår...

2009-07-07 @ 23:33:47
URL: http://ufo-fiffi.blogspot.com
Postat av: peterA

Jag tror att kändisar och celbriteter sörjer på sitt sätt, och vi vanligt folk, vi sörjer på vårt sätt. Och aldrig mötas de båda :) Jag tror också att den som behöver en grandios och storslagen och överdådig minnesstund fick precis det den behöver och att det var helt rätt. En snubbe som levt med en apa och åkt gerb-o-dalbana med tama kameler hade inte kunnat avsluta på ett annat sätt :) What comes around goes around, sa han som kom försent till jobbet som tidsstudieman ;)



Sen får man ju tycka vad man vill, och det är nog tanken också. För hur många bloggar kommenterar inte detta fenomen en kväll som denna. E tu Twin ;)

2009-07-08 @ 00:13:04
URL: http://peterA.se
Postat av: Den hemska tvillingen

Fiffi; Skådisar kan det mesta i den genren.



peterA; Just, och för en gångs skull tänkte jag inte vara sist. Och visst blir var och en salig på sin soppa men inte fan kan någon människa önska sig ett dyligt spektakel. Fast har man gått hädan skiter man förmodligen i vilket. Min enda förhoppning är att den där grabben nu får vila i frid och i fred, det tycker jag han har gjort sig förtjänt av.



2009-07-08 @ 08:03:45
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Markattan

Ja sablar vilket spektakel. Det kommer att ta tid att smälta den minnesstunde.



Markattan

2009-07-08 @ 09:23:53
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: strandskatan

Jaha, var det så det var . Jag missade hela spektaklet eftersom jag inte har någon TV. Hade inte ens koll på att det var i går the king skulle "minnas och hedras" ! Det är hysteriskt och en massa hyckleri alltihop.

Nej, är man torpare rotar man omkring bland tistlar och annat ogräs tills skymningen faller och man får se älgen borta på gärdet.

2009-07-08 @ 09:29:59
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Vem är jag

Jag lyckades undvika så gott som hela spektaklet. Men gick in nu och såg dotterns ord på Aftonbladet, och jag håller med dig om att det var starkt. Ovsett infattningens smaklöshet, gick det rakt in i hjärtat på mig, jag till och med grät en liten skvätt. För oavsett allt, så är det hennes pappa som har dött och hon är bara 11 år. Det berör. I alla fall mig.



2009-07-08 @ 11:07:58
Postat av: Den hemska tvillingen

Vem är jag; Man är väl skapt som en sten om man inte åtminstone får tårar i ögonen av sådant?

Hoppas att du har det bra på semestern och att helgen blir trevlig. Det önskar jag dig vet du :-)

2009-07-08 @ 13:06:53
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: wettexvärlden

Jag satt mest och funderade på hur de hunnit rigga värsta "oscarsgalan" med allt vad det innebär av logistik, repetitioner, låtval och gudvetinteallt. Var detta förberett sedan länge just in case?

Huvva.

2009-07-08 @ 19:27:33
URL: http://wettexvarlden.wordpress.com/
Postat av: Den hemska tvillingen

wettexvärlden; Jag tror att det finns en särskild avdelning i den amerikanska senaten som hanterar den här typen av ytterst viktiga frågor. Nån form av beredskapsplan i händelse av storheters död.

2009-07-08 @ 20:45:30
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Vem är jag

Å, tack så mycket för helgönskningen1

Och jag önskar självklart dig en alldeles väldigt trevlig och skön helg också!

2009-07-09 @ 12:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0