Inte alldeles hopplös ju

Sonen, den yngste, som tog sig ett litet studieuppehåll, har idag gjort sin moder stolt.
På eget bevåg tog han och ringde rektorn på den skola där han tänker sig läsa upp sina
grundskolebetyg. På eget bevåg alltså!
För familjer där allt ramlar på och fungerar (finns det sånna?) är detta kanske inget att yvas över
men i den här familjen, där sonen prövat sina föräldrars tålamod intill och även ibland över alla
gränser känns det som ett enormt steg framåt.

Eftersom jag redan i höstas bestämde mig för att släppa en smula på taget och ansvaret för
denna pojk så fick jag ytterligare bränsle till det beslutet idag.
Kan han själv ta sig i kragen och ringa så antar jag att han själv kan ta ansvar för sina studier.
Förhoppningsvis får han nu träffa engagerade lärare som har förmågan att se honom som den
han är och möta honom där. Då finns förutsättningar för att han kommer att behålla sugen
och greja de här betygen snabbt och till nöjaktighet för honom själv.

Måste säga att det känns oerhört bra att våga släppa taget om honom och tilltro honom
förmågan att ta ansvar själv. Gudarna ska veta att det inte är det lättaste med en strulpelle
som den älskade glytten. Men nu är vi på väg, eller han är på väg och det är jag så glad för.

Håll tummarna för de engagerade, glada och kloka lärarna! Och för att den lille eniro-pojken,
som han kallas av sin moster och morbror, ska få ork att ta sig ur sängen på morgnarna :-)

Lev väl

Kommentarer
Postat av: Markattan

Moster och morbror håller tummarna allt vi kan och funderar samtidigt på om det inte vore förfärligt bra med ett rättstavningsprogram på den här bloggen....eller är det månne någon mer som behöver en liten uppdatering? :-)



Markattan

2009-01-07 @ 20:39:12
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Nej det tror jag inte behövs, det krävs nog bara mer vila för hjärnan. Den fungerar fortfarande lite si och så när det gäller hantering av bokstäver.

Men det går över.

F´låt?

2009-01-07 @ 22:17:49
Postat av: strandskatan

En del ungar tar lite längre tid på sig än andra innan dom kan/vågar flyga !

Det känns gott i föräldrarnas hjärta när man ser att vingarna bär och dom ger sig iväg - fattar egna beslut och tar ansvar för sitt liv .

Killen skall ha beröm för sitt initiativ och tummar hålls för att han skall lyckas !

2009-01-07 @ 23:32:49
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Tack för hållna tummar.

Killen har fått beröm och ska få än mer idag eftersom han skickat ett meddelande till sin mor om väckning så fort jag vaknat. Nu är jag ingen grym och känslokall människa så han får sova en liten stund till, klockan är ju bara halvnio!

2009-01-08 @ 08:30:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0