Förnedring

Den där nyligen inrättade myndigheten som skulle ta bort kvartal 1 har helt misslyckats för idag snöar det här i stan.
Och det måste ju vara fel om det nu är april va!
Då ska ju gatorna börja på torra, grussopbilarna ska åka runt och sopa upp vinterns rester av grus och vi ska kunna skönja små knoppar av tussilago i dikeskanterna. Så antingen har man överhuvudtaget inte hörsammat beslutet eller så har något annat gått på tok.

Tröstade mig med att göra en mycket god lasagne till middag. Den ska jag nu lägga mig och smälta som en tvärmätt orm. Och försöka hitta något annat program än ett kockprogram med Gordon Ramsey. Han är säkerligen en bra kock men jag börjar tröttna på hans gapande och ibland helt omotiverade utbrott. Tror att den karln behöver lite samtalsterapi för att kunna lugna ner sig annars dör han väl i en hjärtinfark innan han blivit 50 bast.

Och nu ser jag att Kanal 5 ska börja visa något som heter Den arge snickaren. Men snälla ni, finns det verkligen inga mer kreativa hjärnor i tv-branschen? Inredningsprogram har vi sett i vareviga kanal och det gäller tydligen att hitta en twist för att skapa sin egen profil. Och nu ska det vara ilska för att gå hem. Kan inte påstå att jag gillar den här "förnedringstrenden". Jo jag tycker faktiskt att det är förnedring med en människa som får betalt för att skälla, gorma och vara allmänt otrevlig på bästa sändningstid. Och den här trenden med så kallade Nanny-program?!? Vad i hela friden är det?
Jo men det är ju strålande att folk får hjälp när livet har kajkat ihop fullständigt men att som TV3 hänga ut en flicka på 13 år tycker jag är rent bedrövligt. Jag såg inte programmet men däremot gick det ju inte att undvika alla de trailar som kablades ut inför programmet. Möjligen hade hennes föräldrar misslyckats i sin föräldragärning men ska flickan behöva betala för det? Hur ser hennes vardag ut idag bland skolkamrater? Nä fy sjutton.

De tidigare säsongerna av Idol har ju också bestått av hårda sågningar och förnedring av människor som tydligen inte har så god självinsikt som man kunde önska. Och hur många tonåringar har det? Ligger det inte lite i konceptet tonåring att vara oövervinnerlig och odödlig? Och har vi inte lärt dem att tro på sig själva och att de kan bli allt som de vill bli? Och är det inte så att det ideal som gäller är individen framför allt? På gott och ont skulle jag vilja påstå.
Och så kommer de då till en audition, fyllda med förhoppningar och fjärilar i magen och får höra av en skrikande Kishti att det var katastrof, det värsta hon hört eller liknande. Eller en jury som sitter och skrattar hånfullt emot en 16-åring som fått höra av sina föräldrar att hon kan sjunga.
Och att sen följa upp med Katrin Zytomierska och hennes fullständigt vidriga uttalanden om den utröstade Idolen. Och knäppt tyst från TV4 tills de tvingas säga något och agera. Och den ständigt återkommande ursäkten som lyder "Vi beklagar om någon tagit illa upp, det har inte varit vår avsikt." SKITSNACK, de där tv-människor njuter av dylikt därför att det kommer att dra tittare och därmed större reklamintäkter.

Så tack ni inredare som är trevliga och snälla och tack ni, den senaste Idol-juryn, Bagge, Bagge och Carlsson, för att ni visade hur man kan vara ärlig och ändå trevlig. Och jo, de flesta är väl så, men det är ju de där skitstövlarna man minns och det är ju också de som får breda ut sig. Stoppa sånt till förmån för de snälla, goa människorna som vill väl och som inte är taskiga. Världen behöver mer snällhet ju.

Hejs hopps och var snäll är du snäll.


Kommentarer
Postat av: strandskatan

Håll modet uppe - det goda vädret kommer så sakta från söder! Dagens rapport från norra Bohuslän innehåller strålande blå himmel, vindstilla, flera plusgrader och ett cafébesök (där behovet av en semla tillfredsställdes) !

TV-program - kanske jag skall ta ett litet förtroligt samtal med Bert Karlsson om utbudet !

Han har utstrålning och "drag under galocherna" och brukar kunna "röra om i grytorna" när han inte smyger runt här i trakterna och plockar upp "mina" kantareller !

Jag tycker mig höra ett bestämt: Nej ! Jag förstår att det var ett ovanligt dåligt förslag - men jag försökte i alla fall vara lite snäll ... eller !?



2009-01-14 @ 23:18:54
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingene

Strandskatan är förmodligen en av de snällare här på planeten. Och jag håller modet uppe trots kallgrader och snöfall (igår) och ett lite väl högt blodtryck.

Semelbristen är påtaglig och Bert Karlsson har ju under senare tid gjort framsteg i sin strävan att använda sitt kändisskap till goda saker. Fast skatans kantareller tycker jag att han kan ge johan i.

2009-01-15 @ 09:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0