Vett och etikett

Läser en frågespalt hos dn.se. Det är Magdalena Ribbing som svarar på läsarnas funderingar om vett och etikett.

Jag tänker på en del mail jag fått på jobbet, från fullständiga främlingar som avslutar med en kram!
Vad är det? Jo jag vet vad en kram är men varför skickar man en sådan till någon man inte känner?

Till saken hör att jag är en väldigt kramsjuk person, folk jag gillar kramar jag ofta och gärna. Men att skicka kramar per mail till folk jag aldrig träffat utan har en arbetsrelaterad fråga till skulle aldrig falla mig in.

Etter värre blir det när folk slänger iväg kramizar.

Vad hände med de gamla hederliga avslutningsfraserna Hälsningar, Vänliga hälsningar och Med vänliga hälsningar?
Blev de urkramade?

Kommentarer
Postat av: Vem är jag

Haha! Urkramade! Det var kul. Ja, fram för de gamla hederliga fraserna, eller ingen fras alls utan bara namnet.

Men jag kan inte minnas att jag fått jobbmail som avlutas med kram. Jag vet inte hur jag ska tolka det. Jag lockar väl inte fram kramigheten hos främlingar på samma sätt som du gör, antar jag.

Fast lika bra det, förresten, jag skulle bli rejält konfunderad över kramiga jobbmail från nån jag inte känner (eller som jag känner men inte alls har nån lust att krama, ens i ett mail).

Kramizar vill jag inte ha alls, jag har nämligen någon slags allergi mot dem som gör att allt som står ovanför i meddelandet liksom blir oläsbart för mig.



2009-08-18 @ 10:56:54
Postat av: fru furman

Åh, precis det där med KRAMIZAR har jag velat skriva om i min blogg, hur illa jag tycker om det. Okej om man är 14 och gillar Hubbabubba. Men jag tordes inte, för det finns flera som skulle känna sig träffade och aldrig mer vilja ge mig en kram så jag stod alltså över.

2009-08-18 @ 12:05:52
URL: http://outwitter.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Kramizar är aldrig okej. Inte i något enda läge, för någon enda människa. Det är heller aldrig okej att heta Sandra och vilja vara lite annorlunda och stava namnet Zandra. Eller Matz eller Zara eller Ztefan. Fast det sistnämnda har jag hog aldrig sett.

2009-08-18 @ 12:16:42
URL: http://ufo-fiffi.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Vem är jag; Jag lovar att skicka dig ett mail och avsluta med en kram...För varför ska du vara diskriminerad i denna fråga?



fru furman; Du kan få låna mitt inlägg.



Kramizar på er tözer ;-)

2009-08-18 @ 12:17:48
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Fiffi; Nä visst är det vidrigt med kramizar! Jag får ryzningar utav det.

2009-08-18 @ 12:27:19
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Lobelia

Instämmer (tyvärr; det blir roligare debatt om inte alla tycker lika...;). Har en kollega som jag träffat typ 2 gånger som avslutar alla sina mail (till ALLA, visade det sig när jag gjort efterforskningar) med ett kort och koncist: Love, Stefan.

2009-08-18 @ 16:49:06
URL: http://afrikaojag.blogspot.com
Postat av: Ännelaij

hahaha!

Jag håller med, delvis.

På arbetet där ska man itne kramas mer än de man verkligen kramas med IRL och om det handlar om ett mindre arbetsrealterat mail. Eller ett mail som är arbetsrelaterat men tungt.



På Internet är jag själv inkonsekvent.

Jag kramar på cybervis med de som skriver något särskilt. Eller efter att man "känt" varandra ett tag. Eller då de de skriver något väldigt fint till en.



Ibland skickar jag för många kramar, ibland känns det som om de blir för få.

För mig betyder en puss mer än en kram.

En puss skickar man till barn, man eller till nära vänner.



Kramizzz..suck..spyr

Eller Kjam..kaskadspyr

Det är bland det värsta uttryck jag vet.



Och som sagt var, arbetsrelaterade mail ska ju vara Hälnsingar, Med vänlig hälsning etc.

Inga kramar där inte.



Nu ska jag försöka sova ett litet tag.



Kjamiz

/Ännelaij-Mumsegullesnuffsan

2009-08-18 @ 17:37:57
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Lobelia; Love ;-)



Ännelaij-Mumsegullesnuffsan; Jag håller med dig, en kram till en nätvän som har det tufft är helt ok och kan vara det i andra sammanhang också...men i ett jobbmail från en människa man aldrig träffat och som ställer en jobbfråga? Näää skulle inte tro det.



Och så har vi då den allra värsta kombinationen;



Kjaaamizzzzar!

2009-08-18 @ 18:21:07
URL: http://theterribletwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0