Tiggare kan ingen vara

Läser i Kvällsposten (fast jag började i Expressen, vete fan hur det där går till, måtte vara något elektroniskt) att en blåmärkt gosse vill förbjuda tiggeri och tiggare.

Det är moderatpolitikern Carl-Axel Rosberg som har fått nog, nu är han förbannad.
"- Jag blir så förbaskad när jag går genom stan och ser alla tiggare." säger han och fortsätter "- Utländska tiggare kommer hit för att utnyttja det svenska systemet och svenskarnas givmildhet."

Vilket system är det du hänvisar till när du säger "det svenska systemet" undrar jag?

Men, lever vi i så skilda världar, jag och Calle?
För jag begriper inte hur ett förbud mot tiggeri ska innebära att folk får det bättre.
Det finns ju faktiskt folk som inte får ett öre av staten, varken svenska eller utländska.

Jo jag begriper att han tänker sig tvinga folk att börja jobba. Får man inga pengar av staten och de generösa svenskarna förhindras att skänka en slant så måste man ju ta sig i kragen och fixa käket på något sätt. Det lär inte bli genom hederligt arbete utan snarare genom brottslig verksamhet.

Visst, inför ett förbud mot tiggeri så är vi snabbt av med en mängd "problem" som som sjuka, arbetslösa, hemlösa och andra suspekta individer.

Kan inte påstå att jag är överdrivet övertygad om att detta är rätta vägen att lösa problemen med.

Kommentarer
Postat av: Ännelaij

Jag tror inte heller att man löser något genom att stoppa tiggeri. Troligen blir det som du skriver att den brottsliga verksamheten ökar samt kanske svartjobben också.

Dessa människor kanske redan är arbetslösa, går på soc eller är papperslösa.



Ja, vad vet jag.



/A

2009-08-29 @ 07:55:08
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Markattan

Är man så korkad så att man tror att nya lagar kan stoppa det faktum att det finns människor som tigger, så undrar jag vad man har i politiken att göra.



Å andra sidan är han ju moderat och då krävs det kanske inte mer än den hållningen för att få vara med.



Utnyttjar svenskars givmildhet? Nja, det är väl upp till var och en om man vill ge något till en fattig stackare. Och sen undrar jag hur man ska se på det faktum att sittande regering tar från de fatttiga och ger till de rika? Pratar vi om samma svenskars givmildhet då också?



Markattan, som bara undrar en smula

2009-08-29 @ 08:11:05
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den där tjockisen

Visst, förbud löser ju verkligen problemet. Vi förbjuder fattiga helt enkelt. Och sedan kan vi ta och förbjuda sjuka också...

2009-08-29 @ 10:48:56
URL: http://tjockisensjunger.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Ja inte sjutton är det folk med försörjning som tigger på gator och torg, bara för att sätta lite guldkant på tillvaron liksom.



Markattan; Tja, inte vet jag om han är korkad och nog tror jag att det finns folk med annan politisk åskådning som håller med. Men faktum kvarstår, det svenska systemet utnyttjas uppenbarligen och det ska vi sätta P för, omedelbums.



Den där tjockisen; Ja eller hur. Eller vi kan väl ta och förbjuda folk med en inkomst under 200 000 eller så. Det borde ju rensa ut de värsta bidragsutnyttjarna. För allvarligt talat, vad ska vi med dem till? Misslyckade individer som inte har vett att fuska på ett politiskt korrekt sätt.



OBS!!! IRONI....mycket, mycket ironi

2009-08-29 @ 12:11:16
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Lobelia

Ok Mr Jagleveriminegenvärld: Jag är ledsen att krossa din illusion, men bara för att man förbjuder något så försvinner det inte, även om det kan verka så. Ta en sväng i Rosenlund i Göteborg. Visst har gatuprostitutionen minskat sedan kriminaliseringen av torskarna, men tror någon att den totala prostitutionen gjort det? Ledsen om din väl utpräglade skönhetskänsla störs av människor som inte ser någon annan utväg än att tigga. Men för all del, om ditt resonemang stämmer så är det ju världens räddning! Låt oss raskt förbjuda hets mot folkgrupp, våldtäkt, misshandel, krig, miljöförstöring och skattefusk. Vad säger du?? ÄR det redan förbjudet???? Va? Nu fattar jag inget alls alltså... vippar på hästsvansen o tuggar frenetiskt på mitt hubbabubba

2009-08-29 @ 12:59:59
URL: http://afrikaojag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0