Hur tänker de i Rosenbad?

Jag läste artikeln i Aftonbladet om Försäkringskassans prognos för hur många som kommer att bli utförsäkrade under de kommande åren. Långt fler tydligen än vad man tidigare räknat med.

Samma ämne skriver många tidningar om i dessa dagar bland annat Expressen som också skriver att regeringen tidigare lovat att inga av de utförsäkrade ska behöva söka socialbidrag.

Och nu slår det faktiskt knut i mina tankebanor.
Jag förstår idén att minska statens kostnader för sjuka och arbetslösa. Vi lämnar mina egna tankar om detta därhän en stund. Men, man tänker sig alltså att det faktum att man inte kan få någon form av sjukersättning* hur länge som helst ska fungera som incitament till arbetsgivare att ordna bättre och effektivare rehablitering och för arbetstagare att söka sig till arbeten som kan utföras trots sjukdom eller arbetsskador.

*Jag väljer här att kalla alla typer av ersättning som kan tänkas betalas ut under sjukdom för sjukersättning.

Ja men om man nu inte får något arbete då? Och det är väl inte så värst stor sannolikhet att den som varit långtidssjukskriven och blivit tvungen att sadla om får ett jobb i konkurrens med så många andra som inte varit sjuka utan kanske är nya, fräscha på arbetsmarknaden. Vem anställer du helst; en 22-åring med sprillans ny universitetsutbildning eller en 53-åring med dokumenterade ryggproblem och ingen utbildning alls?

Man ska alltså inte få sjukersättning men man ska heller inte behöva gå till socialen. Lovar alltså regeringen. Men vad ska man då leva av? Ska det inrättas någon annan form av ersättning?
Blir det billigare? Ja kanske, beroende på hur stor ersättning man får. Under socialbidragsnorm kan man knappast gå. Blir det effektivare? Knappast, ytterligare en huvudman ska till alternativt ska FK hantera även denna ersättning.

Nä, jag får inte ihop det här.
Och som sagt, jag begriper att det inte är av illvilja regeringen drog igång den här cirkusen som stavades arbetslinjen. Jag fattar att man på allvar ville styra om så att det ska löna sig att arbeta. Det är bara det att den idén har som grund att den som inte arbetar istället är hemma och fuskar till sig bidrag de inte har rätt till eller känner efter för mycket hur de mår egentligen. Ja men, en liten utbrändhet ska man väl palla va?

Och den tanken kan jag inte solidarisera med. Den tanken gör mig illamående. Den idén är helt rutten. Och till och med Försäkringskassans egna utredningar visade ju att man hade fel i teorin om det utbredda fusket med tillfällig föräldrapenning. Det var inte tillnärmelsevis så många som fuskade som man först hade trott. Och om det gäller för vabbande föräldrar skulle jag tro att det gäller för Sveriges medborgare i stort.

Så, min fråga till regeringen är; Hur i hela friden ska dessa människor överleva? Ska de tvingas ut och tigga på gator och torg? För när regeringen säger att ingen ska behöva gå till socialen så kanske det betyder att de inte får gå till socialen? (Jämför med den fullständigt tossiga idén om att det skulle bli onödigt att teckna en privat sjukförsäkring eftersom ersättningen från en sådan skulle dras från ersättningen från FK...det fick man ju tack och lov backa ifrån, men kan man som borgelig ens komma på tanken att införa en sån sak så kanske man kan förbjuda folk att gå till socialen också.)

Kommentarer
Postat av: Ännelaij

Du, jag har tänkt samma tanke jag med flera gånger.

För att jag behövt då min man som du vet var svårt sjuk etc.

Jag orkar inte berätta allt vad som hände men det som socialförsäkringsministern sa att inga svårt sjuka skulle behöva vara oroliga över att tvingas ut i arbetsliv eller bli utan ersättning.

Det kan jag säga att det stämde inte.



Det ifrågasätts även om man har svår cancer och går på dialys 3ggr/vecka om man ändå inte kan arbeta liiiiiiite grann.



Man ifrågasätts ju efter ett antal dagar då allt ska börjas om igen.

Ersättningen dras in trots läkarintyg innan allt är klart.

SUCK!



Jag har hur mycket som helst att skriva om i detta ämne men jag orkar inte..och vill inte heller.



Jag är så pass krass så jag säger så här:

Ättestupan är återinförd.

De sjuka ska inte kunna klara sig på sin inkomst, förutom sin sjukdomsbild ska de dessutom behöva oroa sig för att ligga samhället till last och sedan ska de ut i arbete igen. Dessutom drar man end på ersättning etc.

Inte konstigt att folk dör.



De arbetslösa ska också tvingas flytta från Malmö till Pajala och från Pajala till Göteborg samt också veta att de minsann ligger samhället till last.

Dra ned på deras ersättning också så dör de så småningom de med.



Tyvärr tror jag inte att de rödgröna partierna är särskilt mycket bättre.



Vad göra?

Inte vet jag.

Kanske svininfluensan löser allt.

De sjuka dör som flugor och en del andra med så får folk arbete.



Hmm..jag gick visst igång där.



eh..



Ha det bra



/Igångsatt-A

2009-08-02 @ 16:10:07
URL: http://bradag.blogspot.com/
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Är så tacksam att jag inte har praktisk erfarenhet av detta utan bara den teoretiska genom förslag, diskussioner, artiklar och så vidare.

Kan inte ens föreställa mig vilket helvete det måtte vara att drabbas av sjukdom (eller arbetslöshet) och dessutom denna inhumana behandling. Men tillräckligt mycket humanism har jag för att tycka att det är helt uppåt väggarna att behandla folk på det här sättet.



Nej, jag tror inte heller att det blir bättre med di rödgröna bakom rodret. Jag tror att det krävs en helt annan typ av politik, som präglas av samarbete och mod för att skapa det samhälle vi behöver. (Ja enligt min uppfattning då...andra tycker ju annat.)



Ha det gott du igångsatt-A

2009-08-02 @ 17:20:30
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Markattan

Markattan håller med, till 100% men jag begriper inte hur ni kan hålla tonen så välfriserad. En annan är arg så det fräser bara jag öppnar gapet i frågan. Aaaaaaaaaaarrrrggghhhhhh låter det om mig när jag tänker på det här. Sabla skitpolitik.



Markattan

2009-08-02 @ 18:28:11
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Vem är jag

Ja, en sabla skitpolitik är det. Och jag missstänker också att det inte kommer att hjälpa jättemycket att byta regering, möjligen lite lite grand. Frågan är vad som skulle hjälpa, vad vi kan göra? Mer än att hålla tummarna för att vi inte ska bli sjuka eller arbetslösa.

Suck...

2009-08-02 @ 21:21:51
Postat av: wettexvärlden

Jag blir så trött. TRÖTT. Jag tror inte de tänker alls.

2009-08-03 @ 14:23:20
URL: http://wettexvarlden.wordpress.com/
Postat av: Ellinor Shinehof

Ja, regeringen behöver ta sig en riktig funderare! Arbetslinjen är bra, för de som är friska!! Pga sjukdom har jag nödgats säga upp mig från en tillsvidare anställning -eftersom jag är för sjuk för att arbeta och för frisk för att få sjukersättning.Jag undrar om det finns fler än mig som hamnat i samma situation? Det är inte längre din diagnos/ sjukdom som avgör om du får sjukersättning. Det är edast om din funktionsnedsättning är permanent nedsatt som du får rätt till sjukersättning. Med andra ord är det teoretiskt möjligt att neka sjukersättning till en person som väntar på en hjärttransplantation tills personen i fråga är är hjärndöd.

2009-08-10 @ 09:02:12
Postat av: Den hemska tvillingen

Ellinor Shinehof; Tack för din kommentar. Jag blir bedrövad när jag läser dina ord. Man fattar inte hur det är möjligt att göra bedömningar som denna. Och inte sjutton främjar det här arbetslinjen. Den som "hamnar utanför" har svårare att ta sig in igen än den som får stanna innanför hela tiden.



Hoppas att allt ordnar sig för dig.

2009-08-10 @ 20:47:05
URL: http://theterribletwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0