Söndag med stress eller strass

På något konstigt vis har söndagar förvandlats från en ledig dag med viss jobba-i-morgon-ångest till en dag fylld av stress. Förvandlingen skedde för många år sedan i och med att jag och mina barns far gick skilda vägar. De söndagar som barnen var hos mig var ett elända. Dels skulle jag hinna med att göra en eller annan läxa med dem och dels skulle det tvättas. Och mat skulle de ha innan vi tog oss till stationen och tåget hem till pappa igen. Och från början åkte jag med dem på tåget för att ta det mötande tillbaka till stan.
Och det var här någonstans som min söndagsstress grundlades. Och trots att livet sedan dess förändrats och jag alls inte behöver ila och jäkta så fortsätter stressen.
Naturligtvis blir jag grinig och irriterad och det går ju lätt ut över dem som befinner sig i omgivningen. Kan man begripa sånt?

En sån här dag, speciellt med de erfarenheter jag har av hur söndagar kan se ut då det verkligen är stressigt, skulle ju kunna bli hur bra som helst med strass i mängd. 

Lång sovmorgon, lång frukost, dusch och därefter promenad för att köpa tidningar och nåt gott till fika (samt middagsmat) och sen kan man ju luta sig tillbaka. Idag behöver jag inte tvätta för det gör T på tisdag eller onsdag då hon är ledig. Idag behöver jag inte läsa läxor med någon alls eftersom de barn som går i skolan sköter det själv och dessutom inte är hos mig. Idag behöver jag inte ha maten på bordet förrän vid 18.30 då T kommer från jobbet.

Idag ska alltså dagen fyllas med strass, strass i mängd, strass i olika färger. Ja strass av mental karaktär.
Jag ska alltså se till att dagen framlevs i lugn och harmoni för både mig och omgivningen. Så nu efter lång sovmorgon ska det bli dusch och därefter frukost. Sen promenad på glashala gator efter nattens regn som förvandlat snön till is och jag ska inte reta upp mig ens på det...is kan ju i vissa fall se ut som strass så det ligger ju helt i linje med mina planer för dagen. Ja sen är det väl dags att läsa tidningarna och fika och kanske det blir en liten tupplur också...

Tillönskar dig en strassig dag

Kommentarer
Postat av: alkis

Sluta stressa och lev livet istället!

2008-11-30 @ 13:26:28
URL: http://alkis.bloggsida.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Will do, har gjort..hela söndagen faktiskt.

Har alltså strassat istället för att stressa.

2008-11-30 @ 15:57:07
Postat av: Markattan

Jag hoppas verkligen att söndagen blev så stressfri och strassfylld som du önskade dig. Dessutom en önskan om att denna vecka blir trevligare och lugnare än den gångna.



Markattan, som bara ska hetsa upp sig lite idag

2008-12-01 @ 07:46:11
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: peterA

Ich hoppes dass ihnen nicht an den glatten strassen föllen bleiben, und das ihnen strass in den city kernel kauften konnte. Eller nåt... Jag har ett tips, ett litet: Köp en burk nutella, ta fram en sked och en god bok och en filt. Njut av boken och ät upp burken (nutellan i den såklart) långsamt tills tårna brinner av filthettan :)

Då mår man bra...

2008-12-01 @ 22:40:40
URL: http://peterA.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0