Det oändliga uppdraget


"-Gör nåt bra!
-Jaha, av vadå?
-Ja ta nåt, du brukar ju va duktig på sånt.
-Men vad vill du ha ut av det?
-Tja, vi måste lösa ett problem och du är ju en smart problemlösare.
-Jahaaa, vilket problem rör det sig om?
-Ja det är valfritt."


Känns det igen? Huston, we have a problem---Lös det bara med alla till buds stående medel. Och om det är Huston som anropas då är förmodligen alla medel tillgängliga och alla möjliga lösningar kan användas för alternativet är alltför hemskt.
Men i en vanlig organisation där inte livet hänger på en skör tråd om problem uppstår så är det inte längre ok att agera så.

När en av mina söner var liten skickade jag iväg honom med instruktionen "Hämta pappret som står bredvid spisen" och den lille vännen kom tillbaka med tidningen som legat på diskbänken. Nu hjälpte den mig inte stort eftersom lillebror hade haft kalas i blöjan så instruktionen fick göras om och storebror kom så småningom med rätt papper.
Vad lära av detta? Jo, beskriv problemet (lillebror har bajsat) föreslå lösning (använda toapapper) och se till att det bli utfört (hämta papper). Är man smart ser man också till att belöna det riktiga beteendet (stort beröm till en hjälpsam liten man).
Men kanske måste man vara morsa eller i övrigt smartare än smart för att fatta sådana saker?

Eftersom feberdimman ligger tung över min hjärna så avslutar jag dagens inlägg och tackar en före detta chef för uppslaget. Obs! Han tillhörde kategorin "morsa eller i övrigt smartare än smart" snarare än den överst beskrivna typen!

Alvedon, release me, please

Kommentarer
Postat av: Mannen i den svarta hatten

Genialt! Låter ju som en tillvaro på en myndighet som jag en gång arbetade på :) Det var ingen munter historia och "Gör något bra" var en order som man skulle vara överlycklig att få. Där var det mest tyst och frågade man fick man höra "Du, jag säger till om jag inte gillar det du gör!" :D Änte de humor så säj ;)
Prova echinagard vetja...

2008-03-25 @ 14:29:55
Postat av: Coach-to-be

Där satte han verligen hatten på huvudet, den god mannen. Att jag glömde "jag säger till om jag inte gillar det du gör"-stuket!
Läste i Aftonbladet i dag om tre olika chefstyper, undrar om vi sätter samma namn på dessa typer :-)

//TwinOne

2008-03-25 @ 14:35:09
Postat av: Markattan

Ibland undrar Markattan om det egentligen är någon idé att söka jobb... På somligas snack verkar det vara tvivelaktig sysselsättning. Å andra sidan kan man ju göra en Sahlin och få bonuslön och så men det kräver nog någon form av uppdrag iallafall
The other Twin and Terrible

2008-03-25 @ 15:00:00
URL: http://markattans.blogg.se
Postat av: Coach-to-be

Tvivelaktig var ordet sa Bill, eller om det var Bull? Fast pengen som trillar in varje månad är ju trevlig. Knepet är väl att få de där pengarna att trilla in utan att man behöver sälja sin själ.
Enligt uppgift (obekräftade) gör visst flickor pengar på sina modebloggar, så syster, vi är nog helt ute i fel bransch! Men det är väl kanske också att sälja sin själ...åtminstone för oss som inte är så modeintresserade.

Lilla e

2008-03-25 @ 15:38:35
Postat av: Markattan

Fel branch? Icke, vi kommer givetvis att gå ifrån en av de mest lästa bloggar till en ständigt efterfrågad tankesmedja för att slutligen tacka nej till statsministerns frikostiga erbjudande om att bli hans talskrivare. Eller tackar vi nej? Nja, möjligheterna att sprida sina egna goda idéer är ju enastående..

2008-03-25 @ 15:44:24
URL: http://markattans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0