Så ja, då var det klart

Nu återstår att slå in ett paket, köpa en liten julgåva till ett barn, griljera skinka, koka risgrynsgröten och lägga den nymanglade duken på bordet, sen kan julen komma vilken dag som helst.
Rutinerade julordnare inser genast att uppgifterna ovan stökas undan på ungefär en timme effektiv tid så jag har massor av tid att slå ihäl och jag har minsann inte överansträngt mig över hövan.

Idag har jag gjort den enda rätt som absolut måste finnas på julbordet nämligen vitlöksströmming. Tror bestämt att jag skrev om den igår. Här följer receptet för den som vill testa.

600 gr strömming, fryst eller färsk, vilket som.

1 dl ättiksprit 12%
5 dl vatten
1 msk socker

Nu tar man och kokar ihop lagen. Medan den kallnar drar man skinnet av strömmingsfiléerna.
När lagen är kall ska strömmingarna ner och bada i åtminstone 5 timmar.
Och under tiden färdigställer man geggan som ska omsluta strömmingskropparna efter badet. Det blir som en inpackning för fisk!

Till geggan behövs

5 dl creme fräsch (ja jag vet att det inte stavas så men på min inköpslista brukar det stå fräsch kräm)
2 burkar vit (ofärgad) ishavsrom
1/2 halv gul lök finhackas
3 vitlöksklyftor finhackas (3 om klyftorna är stora annars får man öka på mängden)
vitpepparkorn 20-30 stycken som man krossar i mortel
några matskedar majonäs
några matskedar senap
rejält med hackad dill

Allt det där rör man ihop och är noga med att smaka så att man känner om det lutar åt en riktigt god gegga.
Låt det stå i rumstemperatur ett tag så att smakerna utvecklas och smaka igen. Har vitlökssmaken utvecklats ytterligare utan att bli för stark så är det bra så. Smakar det för lite får man ta fler klyftor och finhacka. Smakar det för starkt tar man i lite mer creme fräsch eller en slick vispgrädde för att göra löksmaken lite mildare.

Så, när strömmingarna badat färdigt får de rinna av ordentligt i durkslag och sen ska de försiktigt ner i geggan som med öppna armar och omfamnar dem. Man kan inte röra runt med någon större kraft eftersom filéerna trillar sönder i smådelar då. Lite långsamt skakande av byttan där de ska ner är att föredra eller så får man helt sonika varva strömming och gegga för bästa resultat.

Låt nu hela härligheten essa sig i tät burk i kylskåp minst ett dygn och njut sedan som den är tillsammans med den vanliga sillen, lägg på hårt tunnbröd eller smyg upp och gör dig en nattamacka på valfritt bröd och drick en sval julmust till. Gudomligt gott och så kyssvänligt :-)

Ja det var allt från julakuten för idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0