Födelsedag

Om precis ett år har jag inga omyndiga barn längre för då fyller den yngste glytten 18.
Inte för att föräldraskapet upphör i och med det men jag antar att det blir med honom som med mina andra barn; när myndighetsåldern inträder så blir de på något vis mer självständiga och ansvarstagande. Hoppas kan man ju alltid.

Så idag har vi alltså firat 17-åring och det har varit trevligt. Gossen erhöll en mobiltelefon modell värsting. Fast den är begagnad, ärvd av moster men med sprillans nytt kontantkort och påfyllt samtalssaldo. Han blev mycket glad och belåten främst med kamerafunktionen som grejar fina bilder och videoinspelningar. Sen kollar han desamma via TV och då blir jag grymt impad. Kom ihåg att när jag var liten fanns det en kanal och enbart svartvit bild. Jag minns väl när vi fick två kanaler och en liten pil blinkade i hörnet för att påtala att annat program nu startade i den andra kanalen.
Och lika väl minns jag när det visades månpromenad och hur jag fascinerades av att det i nästan samma stund som jag såg det faktiskt traskade människor där uppe på månen. Och denna minnesvärda tv-kväll åt jag också mitt livs första hjortron. Fast detta med antal kanaler, månpromenader och hjortronätande var ju parenteser i skrivandet.

Sonens födelsedag infaller rätt olyckligt i tiden, nästan lika illa är det med största  systern som fyller blott 6 dagar tidigare. När de var små var det ingen optimal tid att ha födelsedagskalas i, strax före jul. Och alla födelsedagspresenter som varit inslagna i julklappspapper! Ja det har nog inte gossebarnet lidit av men desto mer hans syster alltså. Och visst är det väl skit att det inte ska finnas fina papper utan julmotiv även för den som fyller år runt julen? Kanske har det blivit bättre på den fronten men jag lärde mig att alltid ha paketpapper av mer neutral karaktär hemma.

Och när jag nu tänker efter så har min son mestadels fått skateboard eller mobiltelefon i födelsedagspresent, åtminstone de senaste 7 åren. Jag vill inte tänka på hur många mobiler han avverkat genom åren men jag är alldeles övertygad om att antalet skateboardar vida överskrider antalet mobiler. Det hade varit bra om någon uppfunnit den oknäckbara brädan för billiga är de inte och av går de i tid och än mer i otid. Och det fattar ju vem som helst att om brädan går av så vill man ha en ny omgående. Man vill inte vänta tills mamma får lön. Jag skulle tro att han snittat med 4 bräder om året i nyinköp och så några till per år som han fått av kompisar som bytt upp sig. Och då är detta ojämnt fördelat över åren. Han började skejta när han var 7 och då höll han tillgodo med tämligen enkla bräder som inte kostade så mycket, dessutom är en sån där liten knatten populär bland de äldre åkarna och de ger gärna bort sina begagnade prylar till en sån där liten tuffing. Och han var tuff, han var modig och försökte sig tidigt på ganska svåra grejer. Helt orädd var han och det där har bara marginellt minskat. Desto mer nervig har jag varit när jag hängt i nån "lokal" och titta på när ätteläggen tävlat. Och för allt i världen har hans tävlande inneburit några färre brädor att köpa eftersom vinster oftast består av just dylika färdmedel och vunnit har han gjort en hel del. Ett eller annat korsband har gett med sig med tiden och nån liten menisk-skada har han också åkt på  men det finns ju kirurger som inte gör annat än laga trasiga knän så det har gått bra det också.

Och efter denna långa dag med tårta, paket, sång, bakning och julgodistillverkning så är det dags för mig att göra kväll. Nya utmaningar väntar i morgon om det ska vara klart innan tomten kommer på onsdag. Jag undrar om man kan avtala med tomten att vi ställer in alltihop nästa är?
Godnatt

Kommentarer
Postat av: Markattan

Ja det kostar att ligga på topp, det ska gudarna veta. Hoppas glytten växer upp och har lärt sig att vara lite mer rädd om sina prylar snart.



Markattan

2008-12-21 @ 16:05:23
URL: http://markattans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0