Så var det dags igen

Har ni läst om Alex som av psykolog klassades som utvecklingsstörd och sattes i särskola?
Efter en tid visar det sig att Alex lider av dyslexi och inte alls en intelligensnivå under 70!
Den första psykologen hade alltså gjort ett så kallat WISC III-test och utifrån resultatet kommit fram till att Alex hörde hemma i särskolan. Detta är en modell som Björklund tycker om.

Låt mig här klargöra att särskolan säkerligen är en alldeles utmärkt form av skolgång för den som verkligen är utvecklingsstörd. För egen del såg jag väl hellre att resurserna för de här barnen fanns i den vanliga skolan, de är väl tillräckligt särbehandlade ändå.

Det som retar mig är att vi alltså har en modell som innebär att en psykolog felaktigt kan skicka en unge till livslångt utanförskap och detta tycker Björklund är helt ok.
Se för höge farao till att dyslektiker får sitt rättmätiga stöd där de hör hemma, nämligen i den alldeles vanliga skolan.

Björklund, ta och skärp till dig och satsa resurser på skolan. Det är varken elevernas attityd eller lärarnas kompetens det är fel på. DET SAKNAS RESURSER!!!!!!! Det saknas lärare, det saknas kuratorer, det saknas läromedel, det saknas datorer och med din politik kommer det bara att bli värre på dessa områden. Men det är väl, får man anta, helt i sin ordning eftersom du och dina allianskamrater strävar efter större klyftor och ett påtagligare utanförskap.
Önskar jag fick en helg med dig för att prata om de här sakerna för jag har åtskilligt att säga dig. Är du villig att lyssna?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0