Jag tror jag flyttar till Norge!

Jag håller mig av egenintresse och hävd informerad om hur saker och ting förhåller sig på den svenska och internationella arbetsmarknaden, framförallt gör jag vissa jämförelser mellan Sverige och Norge.
Jag har vänner som är bosatta i Oslo och får ibland tillfälle att besöka den norska huvudstaden och det är inte alltid positivt. Alltför ofta ser man fattiga tigga, utslagna och hemlösa driva runt och man undrar hur detta oljestinna land kan med.

Särskilt förvånande är det att samtidigt konstatera att kortare sjukskrivningar inte innebär ett tunnare lönekuvert, är man sjuk får man lika mycket betalt som om man jobbat.

Den senaste nyheten från Norge är att det pratas om att införa arbetsdagar om sex timmar och detta för att, hör och häpna, underlätta för de yrkesgrupper som främst är drabbade av långtidssjukskrivningar. Va?

Man vill alltså att fler långtidssjukskrivna ska kunna komma tillbaka till arbetet genom att ge alla i gruppen en kortare arbetstid. Ja, så kan man tydligen se på en pressande arbetssituation. Man kan välja att se långa sjukskrivningar som ett resultat av en alldeles för tung arbetsbörda istället för att, som i Sverige, folk väljer sjukskrivning och lägre ersättning än ett jobb som lönar sig.

Men vänta nu, om man är sjuk i Norge förlorade man ju ingen inkomst... och ändå väljer den norska staten att införa bättre arbetsvillkor snarare än att försämra...

Hur är det möjligt?

Jag tror jag flyttar dit.

Förvånad och arg tvilling två

Kommentarer
Postat av: Hmm...

Ett ord: olja.

2008-05-11 @ 17:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0