Saker jag är bra på

Jag har väldigt lite att göra på jobbet just nu och det innebär att jag har en hel del tid att fundera på. Idag har jag tänkt på vad jag är bra på. Man får ägna en del tid åt sådan eftersom jag, i likhet med många andra, har lätt för att påpeka saker jag inte är så bra på.

Och när jag skriver "saker jag är bra på" så menar jag verkligt bra på. Inte "bra på att skjuta upp saker" eller "bra på att komma försent¨ eller andra sådana där omvända grejer.

Så vad kom jag fram till?

Det absolut första som dyker upp är mitt bullbak. Jag bakar fenomenalt goda kanelbullar. Om jag någon gång orkar mortla kardemumma så blir kardemummabullarna också fenomenalt goda. Mina grannar kan glädjas åt att de på lördag kommer att få njuta av dessa mästerverk. Vi ska ha städdag i bostadsrättsföreningen och jag är fikageneral.

Jag är bra på att reda ut problem genom att ställa fråga efter fråga, nyfikenheten driver mig och det har visat sig att många haft hjälp av det. Därav coachfirman.

Jag är oerhört bra på att göra saker snabbt. Med fem barn som ligger nära varandra i ålder har jag fått lära mig att jobba snabbt. Kära värld, när barnen var små och det började dra ihop sig till middag. Då ägnar man sig inte åt gourmetmatlagning utan ser till att få ihop något mättande, närande, gott och hyggligt trevligt att se på. Adrenalinpåslaget var enormt, så pass att det till slut låstes sig helt för mig att ens äta. Jag fick så ont i magen att jag inte kunde äta.
Lilla huset på prärien blev min räddning. Det gick varje eftermiddag på tv och det ville vi se. Framförallt jag. Så strax efter att lunchen var avklarad förberedde jag middagen och när de stora flickorna kom hem från skola och förskola så drog vi oss upp i sängen och glodde på tv. De minsta passade på att sova en liten stund och när far i huset kom hem var vi alla utvilade (ja utom han då), maten klar och jag kunde också äta.

Jag är suverän på att göra listor med saker som ska göras. Och Närbo älskar listor. Ni ska se våra jullistor. En för vad som ska stå på julbordet. Den skulle vi kunna använda varje år om det inte var för att jag slänger den dan före julafton när allt skräp åker ut. Ja det var på-bordet-listan. Sen är det en lista på vad som ska handlas för att få till det där julbordet. Noga strukturerad utifrån vilken affär vi ska handla i, alla livsmedel uppsatta i den ordning avdelningarna kommer i butiken. Och gissa om det blir jobbigt när man kommer på något man glömde och måste spränga in mellan det andra som ska köpas.
Och så en att-göra-hemma-lista. Och en för julklappsinköpen. Och redan nu står det en grej på listan! Närbo är fruktansvärt kass på att komma på vad han vill ha men i år har han kommit på att han vill ha ett par rediga hänglsen, ett par breda. Någon som vet var det finns fina sådana? Tips tack!

Men kanske nästan bäst är jag på att somna. Vid väldigt få tillfällen har jag haft problem med att somna. Senast var i lördags men kanske det berodde på att jag sov mig igenom filmen. Men för det mesta somnar jag innan jag lagt huvudet på kudden med en lätt överdrift. Jag hinner ju faktiskt lyssna lite på radio innan det är dags att sova.

Och nu mina vänner ska jag ägna mig åt det några timmar. Natti.


Kommentarer
Postat av: Fjortisensmorsa

Det där gillade jag! Att lista det man faktiskt är bra på..ingen dum idé! Sov gott!!

2009-10-05 @ 23:01:55
URL: http://fjortisenochmorsan.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Fjortisensmorsa; Bra, gör en du också. Och sen borde man väl hålla liv i den där listan och fylla på med fler grejer i takt med att man kommer på och lär sig nya saker som man blir bra på.

2009-10-06 @ 06:42:09
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Ännelaij

Vilken jättebra lista.

Och vilka nödvändiga fina bra saker som du är just bra på.

Jag är imponerad.

Detta behöver jag också fundera på.

En sak vi har gemensamt det är bullbak.

Jag vågar sticka ut hakan och påstå att mina bullar är godast.

Fast jag förstår att dina kommer på en god andra plats.



Ha det bra

/Bull-A

2009-10-06 @ 09:36:26
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: wettexvärlden

Den där behöver jag fundera på. Snabb vet jag i alla fall att jag är. Och logistikmästare i köksskåpen... ;)

2009-10-06 @ 12:07:15
URL: http://wettexvarlden.wordpress.com
Postat av: Finnpajsaren

Eftersom jag är här för första gången kanske jag ska börja med en liten ödmjuk ton... mina bullar är godast.

Coaching har vi också gemensamt. Men sen då, jag vet inte. Måste läsa vidare lite här inne.

Ha det fint!

2009-10-06 @ 13:57:12
URL: http://www.finnpajsaren.se
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Fundera du på din egen lista och ta dig ett extra tankevarv om de där bullarna så kommer du säkert till insikt du också. :-)



wettexvärlden; Inte konstigt att mannen föll för de talangerna :-) och om du tänker hittar du säkert ännu fler.

2009-10-06 @ 18:42:30
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Finnpajsaren; Välkommen hit, trevligt med nya bekanta. Jag hoppas att du finner mödan värd så att du stannar. Ödmjukheten verkar det ju inte vara några problem med.



Och coaching? Kul, berätta gärna mer.

2009-10-06 @ 18:44:26
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Markattan

Och jag som är initierad vet att det finns en massa mer som Hemska tvillingen är mästare på. Det borde Hemska tvillingen också veta.



Markattan, världsbäst på smicker

2009-10-06 @ 19:40:37
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Speja

Åh, jag skulle behöva gå på kurs hos dig, det här jag. Mina bullar är ganska goda, men inte i världsklass, jag ryter som ett lejon när jag ska laga mat och springer i vänstervarv för allt som måste göras. Och jag har svårt för att somna. Fast jag är ju bra på annat. Det ska man väl vara tacksam för.

2009-10-07 @ 10:17:23
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Markattan; Jo jag vet.



Speja; Men hallå...nu talar du ju om vad du inte är bra på. Första lektionen blir då att du ska skriva tre saker som du är bra på. Man behöver inte vara världsbäst, det räcker att man är bra på det. Och så skriver du om det. Se så...ge sig iväg och skriv nu.

2009-10-07 @ 18:55:48
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: JJ

Låter som om bullarna är i världsklass - är du lika bra på att baka bröd? Hade själv en lång skriftväxling idag med en bekant vars brö är av världklass! Mums!!



Vad är egentligen hemligheten med att få till det så bra?

2009-10-08 @ 21:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0