Dagen idag

Trodde ni som jag att listan i föregående inlägg var allt vi skulle göra idag?
Fel, fel, fel.

Vi skulle hämta björkved också. Och i vårt fall betyder det att vi gick till nyhygget, letade rätt på lämpliga stockar, sågade till i lagom långa bära-hem-längder, bar hem och sågade upp i lagom långa elda-i-kamin-längder.

Så det har vi gjort. Därmed fick packning av grejer som ska med till stan stryka på foten. Men det kan man ju göra även när mörkret fallit utanför.

Ja, vi har skördat äpplena.

De övriga 6 äpplena har fåglarna hackat i sig det mesta av så de lämnade vi på träden. De ska ju ha något att äta de också.

Nu är bara frågan vad vi ska göra med skörden? Tips emottages tacksamt.

Likaså är vi tacksamma om någon kan upplysa oss om vad det kan vara för sort av äpplen. Vi har nämligen ingen aning.

Lite senare: Vi har nu beslutat att äpplet är av sorten Gravensteiner och att vi av halva ska göra äppelkaka och andra halvan ska vi låta tillverka vår årsförbrukning av cider av.
Närbo bestämde nyss att vi gör äppelkompott av resten. När jag invänder att det inte finns något kvar när vi gjort äppelkaka och cider (eftersom 0.5 + 0.5 =1) så säger han att vi ska göra kompotten på äppelskruttet.
Smart tänkt där!


Kommentarer
Postat av: Ännelaij

Gör äppelpaj.

Jag har recept på en som är såååååååååå god!

Måste bara leta fram receptet så det återkommer jag med.

Mannenimittliv älskade den pajen/kakan och jag med.

Återkommer.



Eh...jag är verkligen inte bra på äppelsorter..men KAN det vara Katja?

Fast de är nog lite mer röda.

Jag är int säker.

2009-10-03 @ 18:28:25
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: strandskatan

Skär ner heeeela skörden i klyftor och lägg i frysen ! Gott att ta fram till vintern och göra äpplepaj av . Sorten ? Inte en aning ! Jag tror att det gamla äppleträdet som står i min trädgård är av samma sort. Det är ett stooort träd som jag hade c:a tio äpplen på varav jag fick ett enda att smaka på. Det var ett väldigt gott äpple. Men som sagt .. vad heter sorten ?

2009-10-03 @ 18:55:03
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Nja, du behöver kanske inte leta ihjäl dig efter receptet, det var ju bara ett enda litet äpple. Tror vi delar på det i två halvor och tar en var.



Strandskatan; Tror du att det är lönt att frysa in det? Nja...vi kanske får beskära våra träd och se om skörden blir större nästa år. Eller ympa, det ska ju vara nyttigt för fler äpplen. Eller så köper jag äpplen när jag ska göra äppelkaka. Enklast så liksom.

2009-10-03 @ 19:19:50
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Markattan

Eller så tar du och packar in Närbo, påsar och sånt, tar en tur till Skene och plockar alla jävla äpplen som finns här.



Markattan, som har recept men ingen lust

2009-10-03 @ 21:47:42
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Markattan; Eller så skiter vi i det helt enkelt. Men tack för omtanken.

2009-10-04 @ 08:26:11
URL: http://theterribletwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0