252 spänn

Till nyår sänker Alliansen skatten med ytterligare ett par hundralappar för oss som är lyckliga att ha ett jobb.
Med en månadslön på 19600 kronor får du 204 kronor mer i reda pengar.

Själv kommer jag att få 252 spänn tror jag. Jag har inte riktig koll på hur mycket jag har "tjänat" sen Alliansen började med sina skattesänkningar men det rör sig nog om ett par tusenlappar per månad. Och då gör de naturligtvis skillnad, för mig.

Dessvärre gör de en jävla skillnad även för resten av samhället, genom mindre pengar till den offentliga verksamhet vi har i det här landet. Skolorna sparkar lärare i ett redan resurssnålt läge. Landstingen stänger avdelningar eftersom de inte har råd att betala personalens löner. Pensionerna sänks. A-kassan sänks. Ja...ni vet allt om detta.

Nu har förstås Reinfeldt och hans gäng haft lite otur med tanke på den globala krisen som lagt sitt unkna, malätna täcke över oss, det blir ju inte många arbetstillfällen skapade i sådana lägen.

Men va fan...vad ska jag göra med de där 252 kronorna jag får extra i januari? Och för allt i världen även i februari och resten av månaderna (åtminstone till nya vindar blåser). Jag kan ju gå på bio med Närbo en gång i månaden, kanske pengarna räcker till en liten popcornburk också. Jag kan äta lunch ute tre dagar i månaden utan att märka någon skillnad i plånboken. Jag kan köpa mig en bok.
Och jag fattar att om alla som får dryga 200 spänn spenderar dem som ovan så hjälper det till i biografverksamheten, lunchrestaurangen eller bokbranschen.
Men inte blir det fler lärare för det.

Hur trist det än är så funkar skolvärlden så att den kräver resurser, i personal, läromedel, lokaler, bänkar, mattanter, rektorer...Och skolan får inte mer resurser för att min skatt sänks. Den får mindre och mindre resurser och det gör mig smått galen.

Hur ska vi kunna försvara dessa skattesänkningar vi alla Anders, Lena, Kalle, Klas, Bosse, Maria, Ingegärd, Lars, Olle, Karin, Anna, Kerstin, Eva, Göran och Mats när barnen på skolan inte får den hjälp de behöver?
Vad ska vi säga till dem när de står där efter 9 år i grundskolan och inte tar sig in på gymnasiet, inte får ett jobb?
Ska vi då säga "Ja men lille vän, du hade din chans och vi prioriterade att gå på bio!"

Men jag kan ha fel, det har hänt förr, kanske mina biobesök ger mer pengar till de som har större behov än jag men jag har svårt att tro det.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Ja men det här var ett inlägg som liksom definierade min ingång alldeles precis! Det är så att jag önskar att jag själv hade skrivit det!

2009-08-24 @ 11:27:31
URL: http://bakelse.wordpress.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Caroline; Välkommen. Du slipper skriva det men du kan få hänvisa till det om du vill. :D

2009-08-24 @ 11:46:32
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag säger som mina gamla elever sa till mig,

- Du borde bli politiker.

Eller skriva en krönika i någon välläst blaska.



Se så sätt fart på karriärbytet nu.



Markattan

2009-08-24 @ 12:30:59
Postat av: Vem är jag

Håller helt med tidigare kommentarer! Jättebra skrivet!

Du har så rätt. En skattesänkning på ett par hundra är inte vad jag behöver, heller.

Jag behöver en bra skola åt barnen, och bra åldringsvård åt dom gamla och bra stöd till sjuka och arbetslösa.

Jag betalar gärna skatt för att vi ska få det.

2009-08-24 @ 13:31:06
Postat av: Den hemska tvillingen

Been there, done that, got the t-shirt!

Ja politiker alltså. Och vällästa blaskor vimlar av krönikörer så jag har nog inte stora chanser i den branschen.

2009-08-24 @ 13:37:45
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Ännelaij

suck

Ja, man undrar ju.

Konstig värld.



Som jag redan skrivit tidigare så.

Ättestupan finns redan här.

Kläm åt lite till bara för de som redan har det svårt.

Om de inte självdör så kanske de blir sjuka och sedan dör.



/A

2009-08-24 @ 15:04:26
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Fiffi

I´ve länkat to jo todäj.

2009-08-24 @ 15:05:29
URL: http://ufo-fiffi.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Vilken strålande idé, vi klämmer lite lite till så löser sig en massa saker. Att vi sen står inför problemet att vi har för lite folk till att uföra jobbet är ju en helt annan sak. Då kanske vi kan uppdatera vår syn på de där från andra länder som vill hit och sko sig på vår välfärd och ta emot dem med öppna armar. För då är de ju här och gör rätt för sig.



Fiffi; Aj häv notist dätt, najs. Thänks.

2009-08-24 @ 15:36:13
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: TRIDNENT

Det är väl bra att folk - speciellt lågavlönade får mer i plånboken. Välfärd byggs inte av bidrag utan av ARBETE - och varför arbeta när staten tar det mesta.



Problemet är inte att det finns för lite pengar i den ofentliga sektorn - utan att de används till fel saker. Kommunerna ska ge f..n i att leka företag och enbart satsa på kärnverksamheten.



Som exempel kan tas att skattefria dagen inföll år 2007 den 29/7 - dvs från 1/1 fram till den 29/7 gick HELA lönen till den offentliga sektorn!



Det finns inget land som lägger så mycket pengar på skolan som Sverige - och ändå blir resultatet mediokert. Är då lösningen att pumpa in mer pengar eller att se över HUR pengarna används?



Ska kommunerna pumpa in pengar i fotbollsarenor, ishallar och diverse bolag - eller ska man satsa på kärnverksamheten? I min kommun sätts yxan i verksamheten - och det enligt "tjänstemannaförslag". Hur f...n tror politikerna att det går att spara då? Det är väl ingen som hugger av grenen man själv sitter på - nä, resultatet blir att där resurserna behövs där sparas pengarna och den svulstiga förvaltningen lämnas ograverad.



Hade svensken i gemen inte varit så flat och stillatigande accepterat att en överförmyndare i form av stat och kommun slukar de hårt hoparbetade pengarna hade verksamheten sett annorlunda ut! Ställ krav på hur pengarna används istället för att gnälla över att det offentliga har för lite - för så är det inte!

2009-08-24 @ 15:49:03
Postat av: Den hemska tvillingen

TRIDNENT; Tack för din kommentar och välkommen hit.



Jag håller med dig i din uppfattning om att stat, landsting och kommun ska ägna sig åt kärnverksamheten. Jag håller med dig om att de ska låta bli att satsa pengar på att leka företag. Jag anser inte att fotbollsarenor och äventyrsbad i första hand är sådant som kommunen ska lägga pengar på.



Tänk va, att alla pengar vi tjänade fram till slutet av juli gick till den offentliga verksamheten. Det är ju helt fantastiskt. Och ändå har vi råd med platt-tv, nya bilar, semesterresor utomlands, kläder för flera 1000 per månad, och mat för dagen. Ja inte alla då, inte de som lever på bidrag. För de har fått det ännu sämre.



Om skolans verksamhet finns mycket att säga. Om det kan jag skriva många långa inlägg.



Men vad är det då skolorna ägnar sig åt menar du? När jag säger att jag vill att skolan ska få mer resurser innebär det att SKOLAN ska få mer resurser, inte att kommunen ska kunna använda de pengarna till vad som helst. Inte till att låta administrationen växa utan de ska gå till att se till att mina och alla andras barn får den undervisning och det stöd de behöver.



Så jag vidhåller, ta mina 250 kronor och ge dem till dem som bättre behöver dem.



2009-08-24 @ 16:54:36
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: TRIDENT

Vem behöver dina 250kr bättre?



Den svenska skolan kostar mest i världen - och ändå ligger vi inte i topp kunskapsmässigt. Varför kan vän av ordning fråga sig.....

Är svenska barn dummare från början? Personligen har jag svårt att tro att så är fallet - utan felet är nog snarare den svenska modellen.



Märkligt nog klarar friskolorna av att erbjuda bättre utbildning till lägre kostnad - och samtidigt generera vinst åt sina ägare. Nu vet jag att det kommer ett massivt påhopp på friskolor - men håll med om att det är konstigt. Dessutom vet friskolorna att missnöjda "kunder" är förödande för verksamheten - så kvalitén måste vara bättre än hos konkurrenterna.



Nu haltar din jämförelse betänkligt - för medelsvensson har inga outtömliga kassakistor att ösa ur, utan det du beskriver är resultatet av prioriteringar. Vill man åka till Thailand varje år kanske det "kostar" falukorv och makaroner tre dagar i veckan under hela året och matlåda på jobbet.



Vad få tycks begripa är att det varken är staten eller kommunerna som skapar tillväxt och välfärd utan det skapas genom arbete. Kuba - detta "arbetarparadis" är ett lysande exempel på hur det blir när alla ska tjäna lika mycket - läkare, sopåkare, taxichassis - alla tjänar de lika. Det måste finnas drivkrafter för folk att utbilda sig, nå framgång och tjäna pengar - för utan detta finns ingen tillväxt och då kan vi prata om dåligt med resurser till det offentliga.



Får du dåligt samvete för dina 250kr kan du ju ge bort dem - du hittar säkert någon på stan som tacksamt skulle ta emot pengarna - och sedan slipper du ju "problemet"

2009-08-24 @ 17:20:09
Postat av: Den hemska tvillingen

Trident; Just mina 250 spänn skulle kunna innebära just falukorv och makaroner till en familj med ensamstående förälder som är arbetslös, några dagar i månaden.



Jag tror inte heller att svenska barn är dummare. Däremot har du rätt i en del av din kritik när det gäller den svenska modellen, om du menar lika för alla. Jag anser att alla barn, oavsett kunskapsnivå eller inlärningsförmåga ska ha den skolgång som bäst ser till deras individuella förmåga. Alla ska få möjlighet att bli just så "duktig" som var och en kan bli.



Jag har inte gjort några jämförelser mellan kommunala skolor och friskolor. Jag skulle tro att många av dem som väljer friskola gör det för att komma till en miljö som utlovar mer resurser. Det är de redan duktiga som söker sig dit, för att generalisera något. Men visst har du en poäng i att friskolar tycks klara sina mål bättre än den kommunala motsvarigheten. Min invändning (om jag nu ändå ska vädra den) mot friskolor är just att den delvis finansieras med kommunala medel och att vinsten sen går till ägarna. Görs det en vinst bör kommunen inte behöva bidra med pengar.



Självklart har familjerna prioriterat vad de vill spendera sina pengar på. Min fascination över att vi klarar oss på fem månadslöner och ändå har råd till en hel del mer lyxbetonad konsumtion gjordes som en generalisering. Jag missunnar ingen att åka utomlands. Men, en del, vi som har arbete, kan kosta på oss att prioritera men den ensamstående, sjukskrivna trebarnsföräldern kan i en del fall inte ens mätta sin familj varje dag. En jävla skev prioritering på samhällsnivå om du frågar mig.



Men du, så vitt jag vet så arbetar folk även i kommunal och statlig verksamhet. Där får de lön, som de spenderar på ett boende, mat, kläder och annat av nöden. Och i en del fall även biobesök, restaurangbesök, bokinköp o.s.v. Det lär väl också bidra till tillväxten eller är deras pengar av en annan sort????



Var någonstans i min text menar du att jag anser att alla ska ha lika lön? På vilket sätt har jag fört fram den kuba-inspirerade uppfattningen?



Jag har ingalunda något dåligt samvete. Visst kan jag ge mina pengar till någon bättre behövande. Men det var inte det som var min poäng. Min poäng var att om alla som har en inkomst lägger ihop våra sparade skattepengar skulle så många kunna få så mycket mer än vad de har idag. Och den solidariteten sköts bäst via skattesedeln.

2009-08-24 @ 18:20:52
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Nemo

Alltså... det är väl egentligen jättebra att få 250:- kr mer. Då behöver vi ju inte dribbla om vart dom istället borde gå. Du bestämmer själv - istället för att andra skall sitta på sina tyckmyckna rövar och lalla bort dom på ishallar, och annat som du tycker är skit



Du är fri att äta chips och gå på bio, sätta dom på stadsmissionens konto, köpa sprit.



Mina kommer gå till ett Thailändskt fadderbarn - som slipper säljas till Bangkok och där få mödomen spräckt och framtiden fördärvad av en full fet tysk.



Har inte tänkt igenom det här så noga.. men tycker i alla fall

2009-08-24 @ 19:05:42
URL: http://12steg.blogspot.com/
Postat av: Den hemska tvillingen

Nemo; Ja det är inte omöjligt att mina går samma väg. Fast jag tycker ju ändå att det är skrutt att sänka skatten för oss som har så att vi klarar oss ändå samtidigt som o.s.v....

2009-08-24 @ 20:19:02
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Fiffi

Missförstå mig rätt nu allihop som läser detta: jag ser absolut inget fel i fadderbarn och jag tycker absolut att hjälpas-åt-tanken ska finnas långt över landsgränserna....men...för det finns ett men....det finns barn i Sverige som har det rent av ruttet. Som lever i familjer där diverse omständigheter gjort att ekonomin inte är vad de borde. Barn som lever riktigt fattigt, föräldrar som inte klarar av att ge sina barn varken mat eller omsorg varje dag. Det finns många såna familjer hur mycket vi än väljer att blunda för det.



Och, istället för att sänka skatten med några futtiga hundralappar, varför inte solidariskt hjälpa till, varför inte se till att det finns resurser att hjälpa fattiga - i Sverige.



Det är jätteroligt att få handtextade brev och kort från fadderbarn i färgglada UFF-kläder, tro mig, jag vet. Att ge pengar via skatten till ett fattigt svenskt barn ger inte alls samma ego-kick. För det syns inte. Det märks inte. Man får inte nåt diplom att sätta på väggen.

Det försvinner några hundringar den 25:e varje månad sen var det bra med den saken. Varför är det fult att tycka att det känns bra i magen?



// Fiffi (som anser att man inte alltid måste tänka så noga, ibland räcker magkänslan långt)

2009-08-24 @ 20:49:20
URL: http://ufo-fiffi.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Fiffi; Jag förstod dig rätt första gången jag läste ditt inlägg idag. Jag håller med dig.



Dessutom tycker jag att det är lite motbjudande med den där amerikanska välgörenhetsidén för verksamhet som är ständigt pågående. Det är en sak när det händer något exceptionellt som en översvämning, en tsunami eller något liknande. Men att skänka pengar för att landets egna barn ska få gå i skola eller äta sig mätta...Nä det gillar jag inte, det ska vi alla bidra med pengar till via skatten. Tycker jag iallafall.

2009-08-24 @ 21:05:48
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: TRIDENT

"Men du, så vitt jag vet så arbetar folk även i kommunal och statlig verksamhet. Där får de lön, som de spenderar på ett boende, mat, kläder och annat av nöden. Och i en del fall även biobesök, restaurangbesök, bokinköp o.s.v. Det lär väl också bidra till tillväxten eller är deras pengar av en annan sort????"



Jo - men för att de ska kunna få lön krävs att den privata sektorn växer och genererar avkastning - den ekonomiska evighetsmaskinen finns helt enkelt inte. Det finns ett antal länder som försökt med det experimentet - fd Sovjetunionen, Nordkorea och Kuba för att ta några exempel. Man kan knappast kalla dessa för några blomstrande ekonomier.



Sedan kan du väl inte ha mage att påstå att vi i detta land betalat FÖR LITE skatt....



Anta att du ska anlita en hantverkare.



Jobbet kostar 10 000kr i skattade pengar



För att få dessa måste du tjäna ihop ca 16000kr



Till detta betalar din arbetsgivare sociala avgifter på ca 30% dvs dina 10 000 skattade kronor är i verkligheten ca 20 000kr



Hantverkaren får 10 000kr för jobbet



Han betalar moms a 2500kr dvs kvar är 7500kr



av dessa 7500kr ska staten ha 30% i sociala avgifter



kvar blir då ca 5000kr i lön



Från denna lön dras skatt a ca 1700kr



Kvar i handen av dina 20 000kr blir 3300kr!!!!



Tror du att detta system är hållbart i längden? Dina 20 000 intjänade kronor krympte till 3000kr - resten tog staten hand om.



...och politikerna frågar sig varför den svarta sektorn är så stor i Sverige.

2009-08-24 @ 21:07:02
Postat av: Fiffi

Vet att du förstod.

Syftade inte på dig ;)

2009-08-24 @ 21:11:59
URL: http://ufo-fiffi.blogspot.com
Postat av: Markattan

Friskolan ja, om en annan med viss insyn i saken, får lägga sig i...



Där kan man i vissa (rätt många)fall hävda att man har verksamhet som alls icke finns. Otaliga är de gånger jag har tagit emot elever till kommunal skola från fri dito och häpet hört att: ja gymnastik har han ju inte haft, och nej fysik fanns inte på schemat för de hade ingen lärare.



Det där med friskola kan nog vara bra om man har rätt uppdragsgivare. Är det krass vinning som styr så kan vi skita i den saken och se till att kommun får de resurserna.



Alltså snacka om makaroner och falukorv som prioritet för att kunna åka utomlands. Lika jävla korkat som att hävda att folk har en fri vilja när det kommer till ekonomi.

Är Trident medveten om att det finns folk som inte har ett jävla uns att undvara?

Är Trident medveten om att det finns folk som får välja mellan att utrusta ungen med idrottskläder eller betala busskortet så att morsan kan pendla till ett jävligt dåligt avlönat jobb på annan ort?



Det skulle vara förbannat roligt att veta vilken utbildning Trident håller sig med, från lågstadie till ev högskola, vem som bekostat den och vad vederbörande har för yrke nu. (inte är det kommunal verksamhet som står för din bildning väl?)Vad tjänar en sån som du tro? Som har råd att sitta på dina höga hästar och tala om vilka prioriteringar fattigt folk kan göra.



Markattan, äkta plogbill, för stunden rätt trött på vonjävlaoben och silverskedshelvetetimun



2009-08-24 @ 21:22:54
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: TRIDENT

Ett tillägg:



Anta att hantverkaren köper något för "pengen" - då tar staten hand om ytterligare 25%



dvs kvar av dina 20 000kr blir knappa 2400kr!!



ca 87% har försvunnit i skatter! Personligen tycker jag detta liknar en konfiskation som t.o.m. Gustav Vasa hade varit stolt över



Så kom inte och påstå att det saknas resurser i den offentliga förvaltningen - för det är ren och skär lögn!

2009-08-24 @ 21:23:52
Postat av: T

Det finns en sak som retar mig mer än något annat.Det är trångsynta människor som fasar för skattetryck, medmänsklighet, och vanlig jävla logik!



Räkne exempel för att motbevisa att staten ska ta ansvar för sina medborgare och ha råd med utbildning, vård, omsorg och infrastruktur är inte bara osympatiskt, det är rent osmakligt och hör hemma på sidor med ariska epitet i sökorden.



Den svarta arbetsmarknaden beror inte på skattetryck utan på en loj osolidarisk lättja som ett konsumtionssamhälle skapar.

Jag kommer aldrig köpa argumenten som staplas på hög av små pojkar som aldrig växte ur MUF-disco kavajen och gav sig ut i livet och insåg att verkligheten kan va ful och grå ibland.



Vi har en regering som krossar kultur som inte ger vinst på sista raden.

Vi har en regering som urholkar en redan ohållbar situation inom socialvården där dom inte längre har ett vårdalternativ för min gamla alkade farsa. Inte för att han super utan han får inte pengar till mat utan det förväntas familjen ta hand om fast han är boende i deras regi. Det finns helt enkelt inga pengar!

Vi har en regering som tror att tvåhundra spänn i månaden till alla som har jobb ska få dom omvalda igen.



Kom gärna med skräck exempel från Kuba och sovjetunionen, det visar bara hur lite din humana hjärnhalva lever. I Sverige finns det en grundläggande empatikänsla som fram till nu har borgat för att man i samhällets ögon alltid är människa, en person, en individ, en själ!

Nu gör ju den där nallebjörnsspelande arbetarparti statsministern allt han kan för att döda möjligheten till en stark och välmående befolkning som har råd att vara med i facket.



Tänker aldrig ge upp tanken på empati!



/T

2009-08-24 @ 21:34:23
Postat av: TRIDENT

Jo du Markattan, jag har också levt på korv och makaroner en gång i tiden.



Den friskola som inte håller kvalité kommer inte att överleva - så enkelt är det. Ingen sätter sina barn i en skola som man vet inte håller måttet. Och pratet om "krass vinning" är rent och skärt sk*tsnack och lögner - vänsterns skrämselpropaganda. Är undervisningen inte bra spelar det ingen roll hur mycket man planerat att plocka ur företaget - för inga elever inga pengar. Dålig undervisning - inga elever - inga pengar.



Men visst är det märkligt att man för lägre kostnad än kommunerna klarar av att driva en verksamhet som är minst lika bra....



Med nuvarande skattesystem är det knappast så konstigt att det finns de som knappt får det att gå runt - och när det gals om mer resurser till det offentliga bör man komma ihåg att denna sektor redan slukat ca 87% av lönerna. Ställ istället frågan om pengarna används rätt - för att ge mer pengar till exempelvis kommunerna är som att hälla grus i ett bottenlöst kärr. Även om stat och kommun tagit 100% av lönen är jag övertygad om att det skulle skrikas om "mer pengar"



Vad gäller mig själv så klarar jag mig - både vad gäller pengar och utbildning - men det är ett val jag gjort. Alla väljer själva - och man kan inte skylla på någon annan. Vill man skaffa sig utbildning kan man göra det, vill man inte så är det ett val man gjort.

2009-08-24 @ 21:36:19
Postat av: Markattan

Nej, bäste junker, alla väljer inte. Alla kan inte välja, och med den hållnigen du väljer att hålla dig med är jag inte ett dugg förvånad över ditt resonemang. Men den diskussionen tänker jag inte gå in på här med dig, just nu.



Friskolan, har du jobbat där? Vet du hur man får sina vinster? Det vet jag och du är välkommen till ett snack om den saken.



"Men visst är det märkligt att man för lägre kostnad än kommunerna klarar av att driva en verksamhet som är minst lika bra...."



Är det verkligen på det viset? Vilka belägg har du för det? Jag som är bra insatt i frågan ser alls inga sådana tecken.



Markattan

2009-08-24 @ 21:45:06
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Trident; Nu får vi ju lite för den där skattepengen, till exempel, mödravård, barnavård på mvc när du är gravid och bvc när barnet är fött. Sen får barnet gå på dagis, de får fri tandvård, de får utbildning (bättre utbildning än i många andra länder) vi får skolmat, vård, äldreomsorg, vi har ett försvar, en polismakt, ett åklagarväsende plus en mängd andra saker som du säkert känner till.



Det snyter man inte ur näsan precis.



För min del är diskussionen avslutad här. Du tycker att vi betalar för mycket i skatt och får för lite för dom pengarna. Själv tycker jag att den föreslagna skattesänkningen är onödig och jag tror inte att den kommer att leda till någon tillväxt att tala om. Vi står så långt ifrån varandra i åsikter att det nog inte spelar någon roll hur många inlägg vi än publicerar här.



Men tack för debatten, det var intressant.



Markattan; Du ä väl inte arger va?

2009-08-24 @ 21:47:59
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: TRIDENT

Jag vet inte vad "T" har för upfattning om kultur - själv tycker jag inte att det är kultur att spela psykiskt sjuk på västerbron och lura sjukvården att offra pengar på spektaklet. Men du tycker kanske att det var väl använda pengar av både konstfack och landsting.



Vad är viktigast - att din farsa klarar sig eller kultur för en liten klick? Statens ekonomi skiljer sig knappast från din - det finns inga outsinliga källor med pengar att ösa ur - allt handlar om att prioritera vad pengarna ska användas till. Med om du nu vurmar så för kulturen kanske du kan ge en slant till konstfackstudentens advokatkostnader. Jag menar - så slipper denna nota hamna hos skattebetalarna, du kan göra en insats för "kulturen" och din farsa kanske får sina pengar.



Nä - den svarta arbetsmarknaden beror inte på en skattekil på 87%....

Men hallå! Väx upp! Tror du själv på det du skriver...? Klart som f...n att skattekilen är orsak till den svarta ekonomin, och hade bara en bråkdel av denna sektor blivit vit hade det skapats tusentals nya arbetstillfällen.



" I Sverige finns det en grundläggande empatikänsla som fram till nu har borgat för att man i samhällets ögon alltid är människa, en person, en individ, en själ!"



Just det ja. Jag tycker att du motsäger dig själv lite. I ena andetaget den solidariska "massan" och i nästa pratar du om individen. Det är väl bra att individen får bestämma så mycket som möjligt själv utan statens inblandning.



Avslutningsvis kanske du borde fråga politikerna i din komun vad de "dribblat" bort pengarna på?

2009-08-24 @ 21:52:00
Postat av: TRIDENT

Tvillingen tar den lätta vägen ut....



Du har aldrig frågat dig själv OM pengarna används RÄTT?



Vad tycker du att nästa steg är - 100% i skatt, eller varför inte det som drabbade Astrid Lindgren - 110% i skatt....

2009-08-24 @ 21:57:07
Postat av: Den hemska tvillingen

Och till sist till T; Tack även för ditt inlägg. Jag håller så med dig vilket väl framgått vid det här laget. Det är gott att veta att vi är många, många som tycker så här. Kanske kan vi tillsammans se till att saker och ting förändras. Jag hoppas att det ordnar sig för din far. Det är omänskligt att leva så som jag förstår att han gör. Omänskligt!

2009-08-24 @ 21:59:10
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Markattan

Personligen tycker jag att det är Trident som tar den lätta vägen här, inte Den hemska tvillingen.

Men det är ju bara jag det....



Markattan

2009-08-24 @ 22:18:01
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: T

Min uppfattning om kultur är att kultur måste finnas till skillnad från den sittande regeringen!



Märks att du inte har en jävla aning om hur inskränkta kulturinslagen har blivit sen maktskiftet. Jag tänker inte försvara ett även i mina ögon ett mycket tvivelaktigt kulturexperiment men det var väl ingen tillfällighet att du tog upp just det och inte Vår-Teater-verksamheten som har skapats för ett främja barns självkänsla i grupp.

Men barn är ju dyra så dom sparar vi på och räddar några av dina procent du gömmer dig bakom. Men det är klart, kultur väcker känslor och det

har vi ju inte råd med.



Beviset för att kultur och att min farsa får mat inte är ett motsattsförhållande är att vi nu får tvåhundrafemtio kronor mer att gör något kul för. En fullständigt meningslös handling som bara väcker förakt hos mig.



Skattekilen är ingen orsak för även om den hade varit futtiga fem av dina heliga procent så hade det alltid funnits folk som inte inser värdet av solidaritet och medkänsla. Som inte inser att mänskligheten inte mäts i procent.



Det människor som du aldrig kommer förstå är att individ inte är samma sak som egoist!

En massa består av individer! Tala om för mig vad som är motsägelsefullt med det!!



Jag har genuint svårt för människor som tror att lycka och välgång är synonymt med kontosaldo och bilmärke på uppfarten. Personer som tror att man kan bygga välfärd genom att straffa alla som av någon anledning inte drar sitt strå till stacken är inget annat än brunskjortor från trettitalets Tyskland.



Lika bra att bränna alla böcker vi har över från alla nedlagda bibliotek! Offra humaniteten i ett land och du offrar dess själ! Det är exakt det vi håller på med just nu.



Du borde fan skämmas för att du är så jävla dum att du verkligen tror på att alla har ett fritt val.

Släpper dig nu, för du är förlorad in i ignoransens bruna dimma!



2009-08-24 @ 22:20:15
Postat av: Den hemska tvillingen

TRIDENT; Du använder en argumentationsteknik jag inte uppskattar. Du lägger nämligen åsikter på andra som du inte vet att den andra verkligen hyser. Du har inte en aning om vad T anser om Anna Odells så kallade installation eller provokation.

Ska du debattera bör du hålla dig till fakta och sånt som är känt.



Sen skriver du att jag tar den lätta vägen ut. Jag har skrivit i mitt inlägg vad jag anser om skattesänkningen och därtill har jag 3 kommentarer svarat dig och debatterat med dig. Jaha, är det den lätta vägen ut så tog jag väl den då...



Du vill att jag ska fråga mig OM pengarna används RÄTT. Ja men jag gör det då, Tvillingen, anser du att pengarna används rätt? Det finns i all verksamhet saker som kan bli bättre, mer effektivt, givetvis är det så. Men jag tror inte att detta rättas till med sänkta skatter.



Har du nu fått svar på din fråga?



Att du retar upp dig på det i dina ögon höga skattetrycket kan jag dessvärre inte varken göra något åt eller ha några synpunkter på. Du skriver i någon replik till Markattan att alla har en egen vilja och möjliget att påverka sin situation. Kanske du då borde överväga möjligheten att flytta till ett land där skattetrycket är lägre, skolresultaten högre och där var och en får ansvara för sin egen ekonomi, sjukförsäkring, arbetslöshetsförsäkring, skolgång och vårdkostnader. Det står dig fritt liksom det står mig fritt att tycka det jag tycker om skattesänkningen.

2009-08-24 @ 22:33:13
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: TRIDENT

Jag undrar vilken dimma du är förlorad i "T"....



När argumenten tryter får man ta till annat. Jag är varken blå eller brun - snarare partilös.



Nä - lycka och kontosaldo hänger inte ihop - med du liksom många andra har väldigt lätt att vara "solidarisk" med andras pengar, pengar som arbetats ihop. Vurmar du nu så för din teaterverksamhet är det fritt för dig att stoppa in varenda sekin du äger och har i projektet - själv tycker jag att det är viktigare att skolmaten är bra. Tycker du inte att det är tillräckligt kan du säkert skänka HELA din lön till statskassan.



"Jag har genuint svårt för människor som tror att lycka och välgång är synonymt med kontosaldo och bilmärke på uppfarten. Personer som tror att man kan bygga välfärd genom att straffa alla som av någon anledning inte drar sitt strå till stacken är inget annat än brunskjortor från trettitalets Tyskland."



Vad vill du ha sagt med detta? Det handlar väl inte om att straffa - och du skulle nog må bra av en grundkurs i nationalekonomi. Pengar uppstår inte av sig själv, välfärd bygger på tillväxt som i sin tur bygger på arbete. Hur tror du att staten ska finansiera välfärden om den inte får några inkomster?



Har du en aldrig sinande kassakista att ösa ur? Nä -tänkte väl det...

Statens ekonomi skiljer sig inte så mycket från din och min - resurserna är ändliga och när pengarna tryter får man prioritera. Teater eller nya skolböcker, stödundervisning till de som behöver eller teater, bättre äldreomsorg eller teater....



Själv kör jag runt i en gammal Ford men jag skulle hellre ha en BMW. Visst skulle jag nog kunna köpa en BMW om jag sålde allt jag äger och har samt tänjde lånegränsen till max - men då skulle jag inte ens ha råd med falukorv till makaronerna. Slutsatsen blir att jag prioriterar annat för jag vet att pengarna inte räcker till det jag egentligen vill.



Jag känner mig inte det minsta förlorad - däremot tycker jag synd om personer som saknar den mest elementära bildning om sakers sammanhang. Men det går att åtgärda om man vill - men valet är ens eget och kan inte skyllas på någon annan!

2009-08-24 @ 22:49:56
Postat av: TRIDNET

Intressant kommentar - Tvillingen.



"TRIDENT; Du använder en argumentationsteknik jag inte uppskattar. Du lägger nämligen åsikter på andra som du inte vet att den andra verkligen hyser. Du har inte en aning om vad T anser om Anna Odells så kallade installation eller provokation.

Ska du debattera bör du hålla dig till fakta och sånt som är känt."



Det är tydligen helt i sin ordning att insinuera att meningsmotståndare är nynazister - men man bör hålla sig till fakta.....



Jag får inte din logik att gå ihop - men jag är förmodligen mindre begåvad. Nu släpper jag den här klubben för inbördes beundran för nu - men vem vet, jag dyker kanske upp igen....

2009-08-24 @ 23:11:35
Postat av: Den hemska tvillingen

TRIDENT; Nej jag tycker inte att det är ok att insinuera att meningsmotståndaren är nynazister. Dessvärre hade jag inte läst det inlägget innan jag publicerade min kommentar om din argumentationsteknik. Givetvis gäller det för alla att hålla en hyfsad ton.

Hör du det, T?



Ledsen om du uppfattar min blogg som en klubb för inbördes beundran men jag styr inte över vad andra skriver här, och som du märker, även den med andra åsikter än mina är välkomna.

2009-08-24 @ 23:43:44
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Resurstjejen

Då här tänker jag om skatter:

1. Under vår livscykel så passerar vi genom olika faser; Det finns dels faser då vi behöver bli burna.. i barndom, ungdom, sjukdom, arbetslöshet och ålderdom och dels faser då vi kan arbeta, tjäna pengar, och bära andra. Skattens syfte är därför att fördela våra inkomster mellan dessa olika faser. När skatten är lagom tas det ut precis så mycket som behövs för att vi ska kunna ta hand om dem som behöver bli burna.



2. En arbetsgivare vill gärna ha utbildad och frisk personal i sina bästa år.. men vem ska se till att det finns utbildade, friska människor som har tid att arbeta? En ansvarsfullt samhälle måste arbetsgivaren också betala för dessa bitar via skatten, annars utnyttjar man samhällets resurser på ett oansvarigt sätt.



3. Orsaken till att pengarna inte räcker är i många fall strukturell ineffekivitet. Istället för att anställa läkare och sjuksköterskor växer den administrativa överbyggnaden som en följd av allt komplexare "kontroll-apparater" som kostar enorma summor utan att vården eller skolan förbättras för det. Här skulle en revison och effektivisering verkligen vara på sin plats.

2009-08-27 @ 14:37:52
URL: http://resurs.blogg.se/
Postat av: Fru Zophie Klon

En sak som sällan kommer fram i debatten är att även sjukskrivna och arbetslösa med ersättning betalar skatt. Den stora skillnaden är att de och pensionärer inte fått någon sänkt skatt, tvärtom ska pensionärer t.o.m. få höjd skatt, för ingen tror väl att KD får igenom någon skattesänkning.



Nu ska man tydligen damma av de gamla AK-jobben, eller AMS-jobben där man ska rensa sly i skogen. Det är visserligen nyttigt att vistas i naturen, men hur det ska gå till praktiskt för personer som är utförsäkrade, och därmed hänvisade till AF trots väl dokumenterade skador, ja det blir en syn för sägen!

2009-08-27 @ 14:47:32
Postat av: Den hemska tvillingen

Resursjejen; Hej, jag gick in och läste er Resursblogg. Himla bra jobb ni gör. Tack för att ni finns och visar solidaritet och omtanke.



Fru Zophie Klon; Alla betalar skatt och alla ska därmed ha möjlighet att få tillgång till pengarna när det behövs.

Hur de här jobben ska gå till återstår att se. Bra förstås att det ordnas fram arbete för nog finns det väl att göra. Jag förväntar mig att betalningen blir högre än a-kassa för "det ska ju löna sig att arbeta" men det återstår väl att se hur det blir med den saken. Tack för din kommentar.

2009-08-28 @ 08:39:45
URL: http://theterribletwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0