Julesaker

Vem sjutton har snott mina julsaker? Allt pyntet borta! En hel kartong av fina glittriga ting att pryda julehemmet med haver försvunnit!
Men jag tror att jag väntar med polisanmälan för det susar lite innanför pannloben att jag bytte kartong efter förra julen och att den nuvarande är intill förväxling lik en alldeles vanlig flyttkartong av vilka det finns massor på mitt förråd!
Kan det vara så att det är den där kartongen som står allra längst in, längst ner i högen som innehåller mina julgrejjer?
Ja förmodligen är det så. Men det kan ju vara så också att någon tomte läst mina inlägg om att skrota julen och bestämt sig för att tillmötesgå min önskan och helt enkelt trollat bort lådan. Ja så är det förmodligen.

Båda de hemmavarande barnen tycker att det är skönt att pyntet inte har hittats och då kan det ju lika gärna kvitta. Således nöjer vi oss med duken, den av modern vävda julduken, som nytvättad hänger på tork. (Ja man ska väl skämmas när man tre dagar före jul hittar nämnda duk i tvättkorgen och finner att den inte blivit tvättad sen sist det begav sig?!?) Vi har också pepparkakshuset och lagom till julafton ska julgotterna (fånigt ord) fram och hyacinterna planteras i kopparbyttan. Så låt oss konstatera att det bliver jul om än inte så pyntad som tidigare år.
Återstår egentligen bara att göra vitlöksströmmingen men det tarvar ett inköp av strömming och det hade närbon* ingen framgång med. Både färska och fryst var slut men jag hoppas på nya leveranser i morgon så strömmingen hinner stå och essa sig ett par dygn innan den ska förtäras.

* Låt mig nu förklara vad en närbo är. Jag och den jag understundom delar boning med har varsin lägenhet i samma hus. När vi vill träffas traskar nån av oss bara över vinden och vips är man framme. Det kräver ingen packning, inga grova kängor eller tjock jacka. Och det  är ju speciellt praktiskt när man glömt nåt eller när man gått och lagt sig och känner att det vore mysigare att ligga bredvid den man uppskattar mest. Då sveper man morgonrocken om sig och tassar över och hoppas att man inte möter en senkommen granne.
När vi inte vill träffas traskar den som för tillfället befinner sig i den andres lägenhet bara tillbaka hem.
Man skulle kunna kalla oss särbos eftersom vi bor i sär men jag tycker att närbo är bättre eftersom vi bor nära men inte alldeles ihop. Jag är mycket nöjd med det ordpåhittet!

Får jag be om visst tumhållande de närmaste timmarna så att stadens affärer i morgon har fått påfyllning av strömming så ska det väl bli en välsignad jul till och med hos en hemsk tvilling va?

Avslutar nu för ett raskt sänggående, denna gång hos särbon då det egna kjället är befolkat av diverse barn.

Kommentarer
Postat av: strandskatan

Närbo låter som en helt perfekt lösning !

Var glad att du inte har samma "närbor" som jag !

Skulle det vara så att jag fick idén att "göra ett besök" hos någon av det motsatta könet här i huset blev det att välja mellan två herrar utrustade med vardera ett ben, en man med rullator - han har ett gott, men svagt hjärta ( kunde få allvarliga konsekvenser om jag dök upp i morgonrock), en man som inte är intresserad av "damer" och till sist en man som är alldeles för djupt engagerad i det religiösa !

Fem män - inget av alternativen är på något sätt lockande ! Jag kanske borde byta bostad ?







2008-12-22 @ 10:29:48
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Den hemska tvillingen

Ja inte vill jag byta närbo med dig, den saken är klar. Fast frågan om bostadsbyte vet jag inte om jag kan ha några idéer om för det beror ju på om du är intresserad av att skaffa en bättre närbo eller om du är nöjd med singellivet som det är.

Du kanske skulle gå in för en nästbo istället? En som bor nästgårds men inte på morgonrocksavstånd.

Fast å andra sidan vet jag inte om de där enbeta typerna kanske inte kan gå an ändå...blir man trött på dem måste det ju vara en enkel match att springa ifrån dem. (Nu kommer de hemska dragen fram hos tvillingen och nu kommer garanterat inte tomten!)

Men du, den där religiösa typen; skulle det inte vara kul att inleda honom i frestelse och få honom att ta några steg utanför den smala vägen???



Lycka till med detta önskar en hemsk tvilling :-)

2008-12-22 @ 14:15:44
Postat av: strandskatan

Den enda frestelse jag kan tänka mig heter "Jansson" och lär finnas på bordet på julafton ! Nej,fy för "gamla gubbar" - jag föredrar att vara "enbo" och stannar därför i min egen lilla holk !

2008-12-22 @ 14:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0