Hur tänkte dom nu???

Long time no see...har ägnat min lediga tid åt att träna. Låter ambitiöst va?
Ni får fundera ut själva vad jag kan ha ägnat mig åt. Utöver detta har både
jag och min närbo (för tillfället sambo) jobbat en hel del övertid och då blir
linan till nätet upptagen och bloggande blir omöjligt.

Men nu till rubriken: Hur har den här Sven-Otto Littorin funderat ut det här
med ungdomsgarantin?
Efter vad jag förstått går den garantin ut på att ungdomar mellan 16 och 25 år
som varit anmälda på arbetsförmedlingen i tre månader ska kallas in för nån
typ av sysselsättning, Viss ersättning utgår. Gott så....MEN....
Min dotter T befinner sig i just det läget med den lilla skillnaden att hon faktiskt
har en praktikplats. Den platsen har hon i tre månader och har haft den enorma
turen att ledarna är fantastiska på alla sätt och vis. Jag kan observera hur T
vuxit ytterligare under den korta tid hon gjort av sin praktik.
Och hur kommer nu Littorin in i det här resonemanget? Jo, nu har T fått
kallelse till arbetsförmedlingen för ett deltagande i ungdomsgarantin.
Jaha, byta praktikplats då eller??? Eller få riktigt jobb??? Ja man kunde ju
drömma.....

NEJ DÅ, T förväntas nu bryta sin praktik (som ska pågå till årsskiftet om hon
inte får jobb innan dess) för att sitta på arbetsförmedlingen och "lära sig skriva CV"
och personliga brev. Fast den lilla meningsfulla sysslan får T ägna sig åt även
på sin praktikplats! Och har någonsin det faktum att man är en överdängare
på att skriva CV lett till ett jobb?

T är alltså en del av den växande skara ungdomar som inte kommer in
i arbetsmarknaden. Hon är en del av UTANFÖRSKAPET enligt vår regering.
Men så himla fint då att samma regerings regler just för den här enskilda
individen innebär att möjligheten till riktigt arbete seglade ännu längre bort
och kvarstannandet i UTANFÖRSKAPET blir längre. ELLER?

Är det månne någon som övertolkat reglerna? För tydligen så sker
den här kallelsen till ungdomsgarantin helt slumpmässigt eftersom
inte alla i målgruppen blir kallade. Har AF tombola efter fredagsfikat
för att lotta ut nästa kull av lyckliga CV-skrivare?
Och nån fredageftermiddag hade T turen att bli dragen (vid näsan då)
och går miste om praktikplatsen för att sitta ett antal timmar på AF varje dag.
Grattis du min duktiga dotter. Grattis att din tid att kliva in i innanförskapet
inföll under Alliansens glansdagar. Grattis du som får ta stegen in i
vuxenvärlden under den era då vi medborgare ska få lära oss mottot:
"Var och en sin egen lyckas smed" handfast och konkret.

Och till Littorin; På vilket sätt har du tänkt att denna åtgärd ska leda till
att T får ett arbete? På vilket vis kommer hennes CV-talanger att skapa fler
jobb som hon kan slåss om? Jo, jag vet, bristen på arbete och de låga
ersättningarna ska fungera som incitament för folk att skapa sina egna jobb.
Att dra igång sin egen lilla firma. Men är det så klokt det? Är det vettigt
att ungdomar som inte får anställning ska starta eget och riskera att
gå i putten kort därpå med skulder lagda till arbetslösheten och UTANFÖRSKAPET?

Den här morsan är helt galen av frustration över hur regeringen tänker.
Önskar jag hade dem här så skulle jag bjuda dem på både frukost
och brandtal. Jag skulle ringa hit min fina T och be dem beskriva
hur deras finfina reformer ska hjälpa henne för tänk att det begriper
inte jag.

Lev väl (och må somliga tänka om och tänka rätt)

Kommentarer
Postat av: strandskatan

Oj, vad jag skulle kunna skriva om ungdomars arbetssituation, Arbetsförmedlingen och en ersättning på 320:-/dag !

Min dotter A hamnade i den situationen - gå på meningslösa möten- sitta ett antal timmar för att lära sig att söka jobb tillsammans med ett antal f-låt yttrycket "slashasar" (inte enbart ungdomar) av vilka en del inte var ett dugg intresserade av att få ett arbete !!

Värdelös, frustrerande och nedbrytande lösning !

A lyckades få ett fast heltidsarbete utan support från Arb.förm. sida !

Lycka till !

2008-11-15 @ 17:12:08
URL: http://gammeltacka.blogspot.com
Postat av: Markattan

Ber allra ödmjukast, nåja, att få vara med på den frukosten. Då skulle somliga få det hett om öronen ihop med gröten.



Markattan

2008-11-15 @ 17:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0