Skam i trädgårdsland

Läser en artikel på aftonbladet.se om Pär som jobbar på en handelsträdgård . Han jobbar 8 timmar om dagen, normal arbetstid således. Pär är 34 år och befinner sig i en bransch som förmodligen inte kryllar av feta löner.

Men 18 spänn om dan?

Det visar sig att Pär har en lätt utvecklingsskada och har sjukersättning och får hela 18 kronor om dagen för sitt arbete.
Ägaren till handelsträdgården berömmer sig med att han gav Pär 500 spänn när han skulle till Finland en gång.
Stiligt!
Han har inte råd att anställa någon...men han har alltså råd att förnedra sig själv så till den milda grad att han slår sig för bröstet när han gett Pär en slant till resan.

"Men jag bryr mig inte om hur kommunen löser det här med lön, jag kan inte hålla reda på det. " säger Tommy Carlsson som är den som äger handelsträdgården. Nä tror jag det, klart att han inte kan hålla på och fjanta med såna petitesser heller, han har ju en handelsträdgård att se till.

Måtte folk sluta att handla där...Pär förlorar ju inga stora pengar på det. Men handlar lär gå i putten och det måste jag erkänna skulle glädja mig en smula.

Kommentarer
Postat av: Vem är jag

Det är åt helvete, förstås. Men jag är rädd att det inte är så ovanligt, och det är inte det värsta jag hört.

Kommunen är full av människor som jobbar på olika typer av praktikplatser och arbetsträningar och vad dom nu kallar det för tillfället, utan ersättning alls, utöver försröjningsstöd eller ev. annan ersättning (som sjukbidrag, som i exempelt i artikeln).

Ovanligt kanske att man blir kvar på samma ställe så länge. De som har försörjningsstöd får inte lov att rota sig nånstans, dom jagas vidare och vidare, så länge de inte lyckas landa ett riktigt jobb,med riktig lön. Och det är ju lätt att göra, som läget ser ut nu.

2009-07-11 @ 00:20:37
Postat av: Markattan

Ja fy fan. Inte blir mitt redan dåliga humör bättre av att läsa sånt här. Jävligt kass alltså, men det som "vem är jag" skriver, det är inte ovanligt alls.



Markattan, arg så jag inte kan sova

2009-07-11 @ 00:54:47
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: pons

Bra tyckt och skrivet, tvillingen!

2009-07-11 @ 00:55:09
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Ja, Vem är jag, Markattan och pons, det är väl det som är det djävligaste, att Pär inte är det enda exemplet. De finns överallt och ska förmodligen vara glada och tacksamma över att någon vill förbarma sig över dem.



Det är ju så att man får knoster när man tänker på det.



2009-07-11 @ 09:00:17
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Ännelaij

Ja, det är verkligen upprörande!

Håller med om bojkott och det kanske blir så från de som bor i närheten nu är det ju ute om vilken ersättning han får för sitt slit.



Vissa kommuner har ju flera gånger haft på tapeten att ta bort denna ersättning eftersom de inte har "råd". Då blir man också arg!



Alltid ska det sparas in på de som inte kan föra sin egen talan.



suck



/A

2009-07-11 @ 10:19:57
URL: http://bradag.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0