Brottkärrsrosen

I fjol var Närbos ena syster här och hälsade på. Med stor ros som gåva till brors sommarstuga. Den är så vacker och blommade när den kom så att det stod härliga till.
Eftersom vi har en del blandade erfarenheter när det gäller rosors lust och möjlighet att överleva vintern har det hållits tummar för just den här busken. Det är ju extra roligt med växter som har en historia bakom sig.

Och titta på den nu...14 knoppar har den och ser ut att trivas alldeles utmärkt i slänten där den har sitt bo och sina rötter.



Här är några av dem i större storlek.



Den är så söt.

För övrigt klipper vi gräs och kör trimmer för att få bort det långa gräset. Gräsklipparen är en gammal rackare som behöver vila nån timme mellan varven så just nu är det alltså paus för kaffedrickning och bloggskrivning.

Igår när Närbo åkte på auktion passade jag på att bära in pallkragar i växthuset och där ska så småningom sättas ner lite kryddväxter. Men jag gjorde också plats för rädisor. Jag vet att jag inte behöver ha dessa i särskilt varm miljö men i trädgårdslandet får det nu inte plats mer så då passar det ju bra i huset.

Och till sist i denna trädgårdsrapport kan meddelas att grodynglen som vi räddade i maj nu har utvecklat små bakben. De har fått bo i hink, två hinkar och nu mera i två rätt stora tvättfat. Snart dags att lägga ner stenar för dem att sitta på och använda som flyktväg när det är dags att flytta hemifrån och ut i stora vida världen. Och deras föräldrar måtte vara stolta och glada över en så livskraftig omgång. De lägger ungefär 1500 ägg och av dessa räknar man med att mellan 10 och 15 klarar sig till grodstadiet. Nu har jag inte räknat alla yngel en nog rör det sig om 2-300 iallafall. Betydligt bättre överlevnad således. Men nu lär ju en massa stryka med så fort de ska ut och kolla sig om i världen så det kanske inte blir mer än 10 kvar ändå.


Kommentarer
Postat av: fjortisensmorsa

Blir helt nostalgisk..och lite avundsjuk! Jag vill också ha grodyngel i hink! ;-)

2009-07-05 @ 11:46:45
URL: http://fjortisenochmorsan.blogg.se/
Postat av: Markattan

Snyggt jobbat med grodorna, det lär bli ett förfärligt hoppande och kväkande kvällstid. Särskilt om ni ser till att mata dem med feta flugor och annat gott.



Trevligt med växtkraft i naturen. Man blir lika glad varje gång det tar sig och börjar blomma.



Markattan

2009-07-05 @ 12:41:03
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: dotra di

Ååååååååå, jag vill också ha en sommarstuga och göra den fin och så. Eller nej, jag vill ha ett hus. Och miljoners miljaarders med pengar så jag kan renovera precis som jag vill, och köpa ett sommarhus vid stranden i något varmt land och en sommarstuga i sverige. mmmmmmm.

2009-07-05 @ 14:22:20
Postat av: Markattan

Och ta hand om allt också såklart! Det låter som om "dotra di" har en förfärlig massa tid till övers.

Men drömmar ska man ju hålla sig med. Dream on baby.



Markattan

2009-07-05 @ 19:23:08
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ååå, rosor .... det gillar jag !

Det måste jag nog skaffa några tåliga sorter som kan pryda upp min trädgård.

Fast grodor vet jag inte om jag känner så mycket för.

Nej, grodor avstår jag helst ifrån.

Bortsett från vad jag tycker om groddjur så har du minsann gjort ett bra jobb för artens bevarande !

2009-07-06 @ 18:53:42
URL: http://gammeltacka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0