Om att göra ingenting

Hela året går man och längtar till semestern då man "ska göra ingenting". Och så kommer då den efterlängtade ledigheten och man gör heller ingenting, inget särskilt.
Och så går man och lägger sig och undrar vart farao den här dagen tog vägen och känner en liten ågren poppa upp för att man "slarvar bort" dagarna.

Så låt mig nu rannsaka mig själv en smula och se vad jag egentligen fördriver tiden med. Och vilket vansinnigt
uttryck, fördriva tiden, varför ska jag promt fördriva den? Den fördriver ju sig själv så bra och jag vill ju egentligen att tiden ska stanna, sakta ner tempot ett tag.

Jo, det blir ju långfrukost med egenhändigt plockade bär, blåbär, hallon, jordgubbar....Då har jag alltså hämtat något från den egna täppan. Det är ju verkligen att göra något med kvalitet.

Det blir lite småprat om altanräckesreparationen och sen lite skrapande av lös färg tills mina handleder ger upp och Närbo får göra jobbet själv. Men något gjorde jag ju.

Vatten till tomaterna ska upp från sjön och det är inget större jobb då det står en pump där nere. Det enda jag behöver göra är att sätta en kontakt i uttaget och se till att sprida vattnet på lämpliga ställen.

Något blogginlägg skrivs och sen är det dags för fika. Kaffe ska kokas, bullar tas fram och sen, den verkliga kvalitetsuppgiften, att fika. Med småprat igen och ditten och datten.

Kanske en tur till ett närbeläget banjoland för inköp av ett stycke kött eller någon liter mjölk. Ja vi brukar försöka minimera antalet resor och gör en inköpslista som vi sedan glömmer hemma.

Den kan det vara dags för mer kaffe och mer småprat. Kanske läsning av en god bok.

Middagsbestyr, äta inne eller ute, plocka jordgubbar till efterrätten.

Därpå kanske lite pyssel med något övermoget barn, som igår, när vi hade det så sabla tråkigt att vi tog oss för med att göra gipsavgjutningar av våra ansikten.

Någon gång mellan alla dessa ingentinggöranden har ju någon också diskat.

Ja, ni känner igen upplägget va? Man gör inte ingenting, man gör sådant man vill, i sin egen takt. Idag ska jag till exmpel plocka gips ur öronen.

Note to self: Nästa gång gipsarbete sker i ansiktet kom ihåg att täppa för öronen med bomullstuss.


Kommentarer
Postat av: Vem är jag

Känner så väl igen den tankegången! Behovet att lista vad jag gjort, vad jag åstadkommit, så att inte semestern ska kännas bortslarvad.

Konstigt, för egentligen vet jag ju att det här med att GÖRA för görandets skull är överskattat, för att inte säga - helt fel fokus. Det är VARA som gäller... och ska det göras så ska det växa ur varandet, typ...

Och vet du, det tror jag är precis vad som händer en dag hos dig i stugan. Det är görande som kommer ur att bara vara. Och det är ovant för sinnet som vill göra listor och prestera. Men strunt i det, för det där vara-livet, det är att verkligen leva. Se om du kan få det med dig hem till stan och jobbet, sen också.



2009-08-11 @ 10:50:53
Postat av: Den hemska tvillingen

Vem är jag; Hahahaha, ja där på jobbet räknas ju verkligen VARAT mer än GÖRAT. Men du har rätt som vanligt. Ska försöka ta med det.



Ha det gott.

2009-08-11 @ 10:57:55
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Ännelaij

Det är ju så en semestr ska vara tycker jag.

Inte så många måsten utan ta dagen som den kommer.



Och fika..det känner jag också igen.

Himla nice..och grilla på kvällarna.

mumma.



hehe, jag brukar också glömma handlingslappen och givetvis har man ju glömt köpa bregott eller salt eller något annat viktigt. dock brukar man ju komma hem med en massa spännande såser, konstiga frukter och en trisslott.



Ha det bra

/A

2009-08-11 @ 13:02:52
URL: http://bradag.blogspot.com/
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; De bästa dagarna är då man kan styra själv fast helt kravlöst vore ju livet trist också för då är det ju ingen som behöver en ju.

2009-08-11 @ 18:52:49
URL: http://theterribletwins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0