Dagens stolle

Japp, då var det dags att utse dagens stolle.
Priset går,  i hård konkurrens, till Jonas Buss, rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg.

Så här ligger det till; en flicka våldtogs i mars, på skolan, av två skol"kamrater" i skolans lokaler. Det borde till att börja med vara en omöjlighet att våldta någon när man befinner sig i skolan. Var är personalen?

Detta i sig är illa, killarna blev dömda, den ena till samhällstjänst och den andra till sex månaders sluten ungdomsvård. Tingsrätten skriver i sin dom att sextrakasserier blivit vardag på Hammarkullsskolan!
Ok. Skolinspektionen har gjort vissa granskningar av hur skolan jobbar mot kränkningar. Och ska förmodligen fortsätta denna granskning.

Och var kommer då Herr Buss in på planhalvan? Jo han uttalar sig om händelsen och jag citerar;

"Det är väldigt illa om tjejerna upplever det så här. Men vi ser fram emot inspektionen och jag tycker att vi har en trevlig stämning."

Nej, Jonas, det är INTE illa om tjejerna upplever det så här. Däremot är det jävligt, och jag menar JÄVLIGT illa att ni som är vuxna i skolan inte har bättre koll än att tjejer kan bli våldtagna under sina timmar i skolan. Det är väldigt NORMALT att vem som helst upplever sig vara sextrakasserad under sådana här förhållande.

Och HUR i hela friden kan du tycka att ni har en trevlig stämning? Alltså, vad exakt menar du med det? Kanske att du gjort om Rolf Hillegrens uppfattning till att gälla även i skolan? Det Hillegren tycker låter så här; "Att inte ha samlag mot någons vilja är en utmärkt umgängesregel som dock passar bättre i etikettböcker än i lagböcker."

Så vi kan säga att grabbarna inte höll så hårt på etiketten men herregud, de är ju nästan bara barn och har väl inte begripit bättre. Men, vad ska du försvara dig med? På vilket sätt har du brustit i ansvar? Vad var det du hade för uppgift i skolan? Jo just det ja, du är den pedagogiska ledaren (för det är rektors roll) och ska då leda din personal på sånt sätt att ni lever upp till lagar och förordningar som styr skolverksamheten. Och din personal har du fullt förtroende för.


Det skulle inte jag ha om jag var i din sits.

Fy fan för slapptaskar i allmänhet och fega slapptaskar i skolvärlden i synnerhet.

Kommentarer
Postat av: Ännelaij

Jag håller med dig till punkt och pricka.

Vad är det för ledartyp och vad tar han för ansvar?

Det låter som en Låtgå-ledare vilket ju är väldigt obra.



Han leder inte, han bara mesar på och ska försvara sin personal. Det är blir inte heller till något stöd.



Det kan inte vara någon bra stämning på en skola efter en våldtäkt inom skolans lokaler och där två grabbar döms för detta.

Det är minst tre ungdomar som mår väldigt dåligt av detta.



Mycket bra skrivet.

Tack



/A

2009-08-20 @ 17:24:00
URL: http://bradag.blogspot.com
Postat av: Markattan

Man blir tokig, eller jag blir tokig på sådant. Bra skrivet. Heja heja.



Markattan, trött som tusan

2009-08-20 @ 19:34:02
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Vem är jag

Jag stödjer utnämningen! Vilket pucko!

Och en pucko till den där Hillegren också, som vill skapa en egen definition av våldtäkt, där han tar ordet våld helt bokstavligt och tycker att det bara handlar grovt fysiskt våld som orsakar skador. Inte det. Hur tänkte han där, liksom?

2009-08-20 @ 20:06:23
Postat av: Lobelia

Höll på att elda upp

2009-08-20 @ 22:18:56
URL: http://af
Postat av: Lobelia

Oj, ursäkta, jag slant i ilskan! Jo, jag höll på att elda upp tidningen när jag läste. Alltså. En tjej blir våldtagen i skolan, men det är uppenbarligen en umgängesform och ett uttryck för trevlig stämning. Och ingen är ansvarig, allt är frid o fröjd. Brottet i sig är hemskt, men nästan värre är vuxenvärldens svek. Klart något är fel! Varför ställer sig inte ledaren främst och säger 'jag är ansvarig, och har misslyckats'. Kan man inte erkänna att något är fel, hur ska det kunna bli bättre? Tänker på ett annat svek från vuxenvärlden som jag upplevde där jag bodde tidigare. En pojke fick sätta livet till men INGEN hade gjort något fel. Vad händer i skolan egentligen? Tack för att du tog upp detta!www.jenninger.se.

2009-08-20 @ 22:23:05
URL: http://afrikaojag.blogspot.com
Postat av: Katinka

Det var då verkligen ord och inga visor det! Bra sagt!

2009-08-20 @ 23:01:48
URL: http://presentabel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0