Anna, du får ha hur dålig självkänsla du vill

I dagens Aftonbladet.se läser jag Anna Ekelunds krönika där hon har åsikter om coacher.
Eftersom ämnet ligger mig varmt om hjärtat vill jag ge min bild av vad en coach är och hur den jobbar.

Anna skriver "Livscoacherna bidrar till att göra världen till en plats där man måste vara snygg, lyckad och alltid prestera på topp för att duga."
Det är inte min uppfattning, coachning handlar inte om att påtala att människor är olyckliga, fula, misslyckade och att de underpresterar.  Det handlar absolut inte om att erbjuda färdiga svar på hur man ska korrigera detta och sen ta ohemult mycket betalt för det. Men hey, coacher måste också betala sin mat så att det kostar en slant att gå till en coach är inget konstigt.

Coachning handlar om att genom frågor, icke-värderande, ge folk möjlighet att reflektera över sina egna möjligheter att lösa ett problem de själva upplever att de har. Det kan naturligtvis handla om att bli lyckligare, eller smalare, eller prestera mer. Men det kan lika gärna handla om att få tummen ur arslet och röja upp i sitt hem eller byta jobb för att känna sig mer tillfreds med tillvaron. Eller kanske att ta sig ur en destruktiv relation. Eller att hitta modet att bjuda upp eller vad som helst. Det är bara och endas klienten som kan bestämma vad den vill ha en lösning på.

Och kärnpunkten är att det är kunden, klienten som avgör vilka problem som ska avhandlas. Coachen, om den är proffsig, har ingen som helst synpunkt på vad klienten behöver hjälp med.

Och vad är det som är så himla provocerande i detta med coachning? Om man upplever att man har problem i sitt själsliv söker man kanske upp en psykolog och går i terapi. Lider man av migrän går man till en läkare för bot. Behöver man bättra på sin kondition kanske man skaffar sig en personlig tränare. Har man något missbruksproblem söker man sig kanske till ett behandlingsprogram.
Varför skulle man då inte kunna gå till en coach för att få hjälp att lösa andra frågor i livet.


Naturligtvis finns det mer eller mindre seriösa coacher. Givetvis finns det även i denna bransch folk som är mindre lämpliga och som ser till att ta fruktansvärt bra betalt. Men det finns också en hel hoper som brinner för att finnas till för andra och i samtal vägleda klienten att hitta sina inre svar. För det är det som präglar en proffsig coach, tron att svaren finns inom dig själv. Ingen annan än du kan nämligen veta hur du ska hitta lösningar som passar för dig, oavsett om det handlar om att bli en säkrare golfspelare, en tillfredsställd partner, en bra morsa, en nöjd ledare eller what ever.

Ja men, kanske man invänder nu, och det är det många som gör, det här kan man ju få hjälp av vänner med. Javisst, och grattis till dig som har en sådan kompis.
Förr i världen bytte vi varor med varandra. Men sen kom vi på att det där med pengar kanske är något vi ska använda och plötsligt började snickaren ta betalt för att bygga grannens hus och bagaren tog betalt för brödet . Det finns fan inte en människa som jobbar gratis (jo jag vet att många arbetar ideelt men inte hela tiden  för alla måste försörja sig.) så varför ska en personlig tränare få pynt för sina tjänster men inte en coach?

Så Anna, och även din kompis Sven, jag erbjuder er härmed varsin timme gratis coachning, inom ett område ni själva väljer så får vi se sen vad ni anser om coachning. Ok?
Maila mig på [email protected] så ringer jag omgående.

Kommentarer
Postat av: Markattan

Väl talat tvilling.



Markattan

2009-08-06 @ 20:09:26
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Den hemska tvillingen

Markattan; Tack, du är då alltid så snäll :-)

2009-08-06 @ 22:06:31
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Ännelaij

Du, det där var så bra skrivet så.

Ja, jag blir stum och kan inte annat säga mer att jag medhåller.



-----/tyst-A-----

2009-08-06 @ 22:46:13
URL: http://bradag.blogspot.com/
Postat av: Den hemska tvillingen

Ännelaij; Tack! Jag begriper folks tvekan när man hör överdrivet positiva halleluja-profeter men det där som Ekelund beskriver ÄR INTE coaching.

Ha det gott

2009-08-06 @ 23:04:07
URL: http://theterribletwins.blogg.se/
Postat av: Tizzie

Kort o gott, Bra skrivet!!

(du ser, nu var jag tbax igen:) )

2009-08-10 @ 22:31:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0