O o o...vad en liten gumma får gnoo o o

När mina barn var små sjöng jag ofta Kungens lilla piga, ni vet den där barnvisan om pigan som skulle sopa trappr och skura golv och bära slask och ved och vatten. Särskilt när jag städade dök denna gamla dänga upp i huvudet. När jag kom till sista strofen i sången hade den glada, glättiga tonen försvunnit och jag väste mest fram

Men hon är aldrig ledsen fast det är mycket knog.
Hur än det går i världen så klarar hon sig nog.
För se, hon går och sjunger så glatt vad än hon gör
för Kungens lilla piga har ett strålande humör.

Strålande humör??? My ass säger jag bara.

Fast just nu känner jag att Monica Zetterlunds sång om vad en liten gumma kan gnooo passar bättre, fast utan de smått erotiska inslagen och anspelningarna då.
För att ha gått från en förväntansfull ensamboende kvinna, mitt i livet med starta-eget-på-gång har jag inom loppet av två dagar återigen fått hem två barn som ska bo här. Ja men hallåååå!
Alla som känner mig vet att jag älskar mina barn högt och rent och att de naturligtvis får komma hit när livet djävlas...men JAG då? Mina timmar som redan är ganska hårt ansträngda blir ännu mer ansträngda nu och här gäller det att inte kliva in och ta över allt ansvar.

Tröstar mig med att jag väl lyckats i min föräldragärning eftersom de återvänder till den ömma modern när livet skiter sig.
Tröst är också att med tanke på hur livet snabbt förändrar sig åt ena hållet så lär väl förändringen åt andra hållet kunna gå lika snabbt. Så vips pips är de väl utflugna igen.
Och de av mina barn som läser detta ska veta att ni är så välkomna så bara ni tar eget ansvar och inte låter mig bli småbarnsmorsa igen. Den tiden är nämligen förbi. Ta eget ansvar och hjälp till här hemma så kommer det att gå galant.


Kommentarer
Postat av: Markattan

Klokskap rakt igenom! Tycker du ska skriva ut detta inlägg och sätta upp på kylskåpsdörren för där cirklar väl en och annan hungrig tonårsson kan man tro...



Markattan

2008-09-16 @ 11:43:21
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: peterA

...men samtidigt kommer en period där det ultimata enkelriktade beroendet ska bytas ut mot oberoende ett tag, där planeten skiljs från solen för en stund, för att båda ska inse att det var lite för kallt att vara så långt från varann, och i samspel komma tillbaka till ett ömsesidigt beroende där båda medvetet behöver den andre och där relationen är mer balanserad och nyanserad. Förståelse och empati, att själv ta ansvar för sig och sitt handlande...är sådant som präglar denna fas...

2008-09-23 @ 22:06:13
URL: http://peterA.se
Postat av: Hemska tvillingen

Jorå...visst...förståelse och empati...har jag just nu i rika mått för mig själv.

Men jag hoppas att det skola komma dagar där jag inte bara hyser detta för mig själv utan andra kan känna detsamma :-) Nej, skojar, galghumorn som sätter in.

Ska trilla i säng och kurera mig..godafton "nära och kära" (som det plägar kallas nu för tiden)

2008-09-28 @ 20:02:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0