Pepparkakeland

Tja, julen står för dörren sägs det och jag tog mig i kragen idag och gjorde ett litet, men tröttsamt försök till att skapa någon liten julkänsla.
Jag haver bakat ett stycke pepparkakshus och det tämligen på egen hand. Ena takhalvan fick stagas underifrån men det blev ganska fint ändå.

Och jag upphör aldrig att förvånas över mig själv, varför ger jag mig i kast med dylika sysslor när jag inte ens tänker släpa ner julpyntet? Jo, mammas gamla fina julhjärtan som ska hänga i alla fönster måste ju ner förstås och de gamla fina trätomtarna får ju också dammas av....Ja ni ser ju att det kommer att bli jul även i hemska tvillingens tjäll.

Jag har också hängt upp mina fina julstjärnor, en i fönstret vid balkongen och en här över datorhörnan. Min käre son kommer att bli skvatt galen men sådana hänsyn kan man inte ta så här års. Dessutom fyller ju ynglingen år strax och bör passa sig extra noga annars kanske det varken blir födelsedagspresent eller tomtebesök!

Men han överraskade mig rejält när jag kontrollerade garderobsbytet han genomfört. Han meddelade att han snott min garderob och flyttat mina grejer till garderoben i sovrummet för han ville ha den stora i hallen. Som den luttrade morsa jag är tog jag en djupt andetag och tänkte i mitt stilla sinne att kläder på golvet i en garderob är en världslig sak. Idag bestämde jag mig för att granska resultatet av bytet och si, ibland får man lov att hålla i sig av överraskning. Han hade hängt sakerna så fint och prydligt att jag nästan fick en tår i ögat. Kom ihåg nu, alla ni som anser att halvvuxna söner bör kunna så enkla saker, att vi pratar om en grabb som knappt kan bära ut ett använt glas till köket. Han har ingen aaaaaning om var tvättkorgen står och att få honom att hänga upp sin använda handduk är ungefär lika svårt som att ta sig till månen på egen hand. Dessa brister till trots är han en älskansvärd unge och tomten kommer nog hur som helst.

Jo, lite mer julstämning har vi fixat då vi efter middagen knäckte årets upplaga av Blossa-glöggen, den med blåbärssmak. Jag är nu inte alltför svag för glögg men sådan man får av en särskild vän smakar ju alltid bra. Till detta åts pepparkakor, dock ej hembakat då degen räckte endast till huset (och det var ju gjort av köpedeg minns jag nu). I brist på mandel och russin blev det god choklad till så man kan väl inte påstå att det går någon större nöd på mig.

Nu har jag inga mer vardagliga trivialiteter att skriva om så nu får ni klara er på egen hand, ni trogna läsekrets,

P.S. Ikväll skyller jag eventuella skrivfel på hjärntrasslet OCH glöggen!

Kommentarer
Postat av: Markattan

Så sött så. Och gossen lär sig ju uppenbarligen det som är viktigt, att hålla morsan på gott humör. Det ska man inte förakta. Markattan anbefaller sträng vila minst månaden ut. Sådant där hjärntrassel ska man inte leka med, det kan kosta skjortan vad det lider. Stanna hemma och pynta lite lagom, när lusten faller på. Det blir jul utan en massa stiss, vet du.



Markattan, murarslevsassistent även denna dag

2008-12-14 @ 11:09:03
URL: http://markattans.blogg.se/
Postat av: Strandskatan

"Huset av köpedeg" ser ut att vara gjort av samma arkitekt som skapade det älskade torp som förr var min enkla boning ! Stor mysfaktor !

Hellre yrsel av glögg än "hjärntrassel"!

Julpyntet är inte det viktigaste - det är "mysfaktorn" - och den är ju redan fixad !

Strandskatan ber att få önska en mysig, lugn och fin,tredje advent !



2008-12-14 @ 12:34:06
URL: http://gammeltacka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0